Sjuka høns?
Før en månad sen køpte jag fyra høner och en tupp av rasen silke.
Säljaren informerade mig om att dom nøs iblant och ville køpa dom tilbaks om detta inte blev bättre. Dom har inte visad andra täcken på sjukdom. Dom äter bra och är livliga i hønsgården. Idag såg jag den ene hadde lite blod bak. Så nu är jag lite orolig.Jag har kontaktat veterinär och har fått antibiotika men har inte børjat med det än. Jag vet att antibiotika inte hjälper mot virusinfektioner. Jag behøver lite råd om vad ni tycker jag ska gøra. Ska jag sälja dom tilbaks till uppfødaren? El ska jag chansa på att antibiotikan hjälper och behålla dom? Är det någon som har ärfarenhet med førkylda høns och kan komma m lite råd är jag tacksam.
Om du har möjlighet att få sälja tillbaka dom så gör det, då kan du köpa nya höns som förhoppningsvis är friska. Det är klurigt med förkylningar hos höns, egentligen måste man ju ta prover på hönsen för att veta vad det är och om det går att behandla med antibiotika.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Jag skulle vilja knycka den här tråden för jag tror att jag har en sjuk höna. Hoppas att du inte tar illa upp tallulla!
En av mina 2 bovanhönor har fått en väldigt ljus kam. Kan inte minnas att det varit skillnad på färgen på de två förut.
Någon av dem har också brun diarre, kan vara hon kanske. Vad säger ni som kan höns?
Agneta
Tycker du ska sälja tillbaka dem, försök få tag på friska djur och det är inte kul o få in sjukdommar, varken som första höns eller när man har en flock heller!
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Nu har hønsen fått antibiotika i fem dagar…och dom nyser inte längre…dom är pigga och friska:D
#4 Skönt att dom svarar bra på antibiotikan! :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)