Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketteravel-ägg-ungarövrigtövrigt-fjäderfäallmänt-om-fjäderfäavel-ägg-kycklingar
Läst 77 ggr
DenUngaHäxan
2023-10-30 10:56
1

Döda kycklingar?

Hej! Jag vet att jag kommer få kritik för att jag ej är så gammal, men jag älskar djur och speciellt fåglar och höns. Jag har godkännande från mina föräldrar och håller på att kläcka kycklingar i en äggkläckningsmaskin.
Det är 6 st ekologiska ägg från affären, just nu är det dag 16/17 och 2 st växer.
Men jag misstänker att de har dött. Jag har vänt dom och hållt bra luftfuktighet och allt sånt där. MEN i den ena så ser jag kycklingen typ uppochner och ALLA blodådror var borta när jag lyste idag.
Det andra ägget kan bara ha sen utveckling då det började växa, sedan stannade i typ 3 dar, och nu har det börjat växa igen. Det ligger LÅÅÅÅNGT bak i utvecklingen men rör på sig och blodådror och den typ 2 cm stora kycklingen syns .

TatsuOni
2023-10-30 17:41
2

Varför köpte du ägg från butiken?

Om du verkligen ska ha höns, så köp seriösa avelsägg av en sund ras. Eller ännu hellre färdiga höns.

Vad gör du om det bara blir tuppar? Kommer du att slakta dem? Det kan vara svårt sälja dem.

Har du eller dina föräldrar läst på om vad höns behöver och hur man tar hand om dem? Vart kommer de att bo?

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

DenUngaHäxan
2023-10-30 18:56
0
  1. Jag vet ej var jag får tag på avelsägg.
  2. Om det blir en tupp… så frår jag se vad som händer, jag vet en som tar emot om det är en höna, men tupp, jag ska försöka sälja den eller sjänka bort den men annars så får jag se vad som händer.
  3. Jag har läst på hur man tar hand om höns och kycklingar.
  4. De kommer att bo hos mina farföräldrar.
    Min fråga:
    Kan kycklingar stanna i växt och sedan börja växa igen?
TatsuOni
2023-10-30 20:10
2

#2 Fundera på vilken ras du vill ha och hitta någon som har den. Eller hitta åtminstone någon som har en friska höns av en sund ras och kan sälja ägg till dig.

De höns vars ägg säljs i affären är inte höns som mår bra. De är avlade för att växa fort och lägga så många ägg som möjligt. De har ofta problem med hälsan.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

annia1
2023-11-01 01:21
1

DenUngaHäxan Jag har tyvärr inget svar på din fråga om kycklingen.

Men för att hitta vart du ev kan köpa ägg för uppfödning. Du kan ringa kommunkontoret och fråga om dom vet om det finns nån hönsförening i närheten.

Eller har du affären granngården i din närhet. Dom säljer ju allt möjligt till djurägare du kan gå dit och fråga om det finns nån hönsförening i närheten eller om dom vet nån som du kan köpa ägg som du själv kan kläcka och föda upp.

Om det finns en hönsförening i din närhet så rekommenderar jag dig att Gå med där.

.

DenUngaHäxan
2023-11-01 08:32
0

Tack för hjälpen (: