Hönshuset är färdigt!
Det är bara ca 1,5 x 1,5 meter stort men där är isolerat och det finns ljus och eluttag så det verkade vara det bästa utrymmet jag har för dem. Det har tidigare varit pumprum.
Byggplast på golvet och en bit upp på väggarna. Den pinne jag satte in först satte jag för högt så jag satte in en gammal enestam jag hade liggande. Nu använder tuppen och högsta hönset, Margit, enstammen att hoppa upp till högsta pinnen, så får Lovisa sitta ensam under.
Vatten och snäckskal står lite utanför.
Som rede fungerar en gammal IKEA hylla med fastskruvad låda (de välte den annars).
Synpunkter tas tacksamt emot!
Agneta
Du behöver en gödselbräda under sittpinnen annars får du byta bottensubstrat hela tiden, kanske även en sittpinne till på annan höjd, dock inte rakt ovanför varandra då höns bajsar när de sover.
Men såg jättefint ut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Sätt den andre ca trettio cm snett under den andre pinnen, så att inte de som sitter överst, kan göra sina behov, på de som sitter under.
Det blir nog jättebra! :) Håller med om tipsen som ovanstående har gett.
Sen kan ju en balja med sand/torv etc. vara bra som dom kan bada i.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Nu har det gått 3 veckor och bara tre ägg har det blivit.
Det jag undrar mest över är att hönsen inte verkar vilja vara ute. Tuppen gillar det, han går på upptäcktsfärd då och då och han njuter av sina sandbad. Men hönsisarna de ligger och trycker under granhäcken. Jag får jaga ut dem på morgonen annars går de inte ut alls. På eftermiddagen vid halvfem går de in och sätter sig på pinnarna och sover.
Det är rätt mörkt på den delen av tomten där de bor och det är också rätt mörkt inne i hönshuset. Kanske är det därför de tror att det är natt så tidigt?
Agneta
#4 Det låter ju konstigt med 3 ägg på 3 veckor. Tyvärr har jag inget bra svar på varför det är så? Hur gamla var hönsen och vad var det för ras?
Har du provat att "muta"/"lura" hönsen genom att sprida ut lite godsaker på gården? Finns det något i omgivningen som kan skrämma dom? T. ex. ett vindspel som blänker till ibland eller något annat som kan misstas för något flygande hot? Mina blir lite skraj när det blänker till mot husväggar eller liknande så det ser ut som något kommer flygande. Men det har blivit allt bättre. I början så varnade tuppen vilt så fort en liten svala kom flygandes. Men nu har han lärt sig att dom inte är så farliga.. :)

Jag har spritt ut olika sorters frön framför näbben på dem. Bara tuppen äter. Jag har lockat med både torr och kokt majs. Samma sak. Kokt grönsaksrens är inte ens tuppen intresserad av.
Det finns inget som blänker men det finns mycket fåglar här men inte hela tiden.
Tuppen är inte rädd och skulle säkert varna om något var farligt.
Det är Bovanhöns och de har just ruggat för första gången.
Agneta
#6 Ah just det, då kan ju ruggningen konstateras vara orsaken till bristen på ägg. Varför dom fortfarande är så fega är dock svårt att svara på i så fall. Är tuppen snäll mot hönorna annars?

Bovanhns lär ska värpa varannan dag istället förvarje när de ruggar.
ag tror nog tuppen är snäll mot hönsen men kanske är de för få, bara 2 stycken?
Agneta