Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 6766 ggr
FannyGoldfish
0

Inga ägg och sen dör hönan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har fyra dvärg Kochin höns som är köpa för två år sedan. Hela förra sommaren la de ägg, fick några kycklingar och stortrivdes. Denna sommaren började likadant, de fick många, fina ägg och vi planerade att spara några som skulle få kläckas! Dock gick de helt plötsligt från att producera 2-3 ägg om dagen till totalt 0 ägg om dagen för cirka 3 veckor sedan. Nu här om dagen så dog även våran mörkbruna höna helt plötsligt! Vi släppte ut dem på morgonen och allting verkade som vanligt. Men en timme senare upptäckte min pappa att ena hönan låg och gjorde krampliknande rörelser och andades dåligt i buren så han tog snabbt in henne och efter några minuter var hon stendöd…

Vi har ingen aning om varför äggen helt slutade komma en dag eller varför hönan bara helt plötsligt dog, kan de ha något samband?

Vi behöver hjälpt på vad detta kan vara, hur vi kan få hönsen att producera ägg igen och förhindra att fler höns dör? :(

[JeanetteK]
0

Beklagar att er lilla höna gått bort. Jag är absolut ingen expert inom området men min egen erfarenhet är att de har perioder när de inte lägger ägg. Så har våra gjort också.

Vår ena dvärgkochin-höna gick också bort här för några veckor. Från att ha varit pigg och glad till att lägga sig i ett hörn och bara sluta leva. Har hört på flera håll att höns gör så när de "levt klart". Hoppas att det är så för dig också och att det inte är någon sjukdom eller så.

FannyGoldfish
0

#1 De är bara 3 år gamla så de känns ju konstigt att en fick för sig att den har "levt klart", men de kanske är så! :(

[JeanetteK]
0

#2 Min var bara ett år..

Tzatze
0

Hittade lite hönssjukdomar på nätet, men inget som riktigt passade in på din höna

http://www.ensgarden.se/60858033

Gronstedt
0

Se noga till att redena är rena och fina. I synnerhet på lite äldre höns, som blivit lite "slappa", kan det lätt komma in föroreningar där ägget kommer ut, och de kan orsaka allvarlig och akut infektion. Fast det kanske inte är så sannolikt när alla slutat värpa. Har du kollat koccidios?

V3ritas
0

Kan Marek passa in i dina hönors symtom?

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[randi]1
0

Lite nyfiken på vad du gav henne för foder? Det är ju för sent, men ändå. Jag har själv dvärg kochin, som är ett år, och det äter bara plym (hönsfoder), havregryn och smått och gott ute, och snäckskal. Just nu får jag bara ett om dagen, för den andra hönan har kycklingar. Det finns de som ger hönorna värpfoder, men dvärg kochin skall inte ha detta, för det driver dem för mycket. Hoppas att det var en engångs företelse, om det skulle hända igen, kanske du kan skicka in hönan för obduktion.

FannyGoldfish
0

#5 jag försöker att hålla hela hönshuset rent och fint, använder spån som är ganska lätt städat :)

#6 både ja och nej vad jag har läst, de verkar ju rimligt men denna höna dog med "krampaktig" symptom :/

#7 De fick granngårdens hel foder för hobby höns som grundfoder, sedan får de bland annat kokt potatis, morötter, havregryn och så på sidan av! :)