Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettfoder
Läst 21456 ggr
konichiwa
1

Hur mycket äter en höna/dag?

Hej, nu är det jag igen 🙂

Hur mycket mat ska jag ge hönsen per dag? Jag har köpt Granngårdens ekologiska  hönsfoder eftersom de inte förstår sig på säd (ännu).

Och hur ofta och vilken tid på dagen ska jag ge dem foder? Räcker det med allt på en gång på morgonen eller äter de för mycket då?

Ska vatten alltid stå framme både ute och inne eller räcker det som jag läst, att de dricker inne på kvällen?

VildaVittra
1

Köp en foderautomat och fyll på när den tar slut, så behöver du inte hålla på och beräkna. Dock inte en sådan där rund, de är urusla, har en sådan som jag ska slänga. 

Bra: http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=61

Urusel: http://www.granngarden.se/product/foderautomat-h-ns-3kg-gr-n

Jag har vatten både inne och ute, ute dricker hönsen ur hundvattenskålen, så har du en damm eller liknande så behöver du ju inte ha något speciellt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Jo, prova att grodda säden för att locka dom lite.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[randi]1
3

Jag fyller på foder och vatten på morgonen. Sedan fyller jag på foder vid behov, annars byter jag ut fodret ungefär varannan dag, men det är inte så ofta. Tycker det är bättre att lägga på för lite än för mycket. Sedan får de vatten under dagen, eftersom de har en förmågan att smutsa ner det.

VildaVittra
4

#3 Fast med en foderautomat så går de ju inte i den eller bajsar på maten, så då behöver man inte byta.

Sen finns ju vattenautomater också, jag har ställt upp min på en hylla, så de inte kan sprätta spån på den.

[randi]1
1

#4 foderautomaten, som jag har kan de varken gå eller bajsa i. Att jag fyller på med den mängden som jag gör, är att hellre ge dem mat fler gånger, än att fodret kanske inte går åt, och då förfars. Jag har ju inte så många djur, och eftersom jag ändå går ut till dem och tittar till dem ett par gånger om dagen, så spelar inte det mig någon roll, om jag ger dem mat och vatten varje dag. Har även vattenautomat, men eftersom jag har både tuppar, höns och kycklingar tillsammans, så har jag dem nere på golvet, för att kycklingarna skall komma åt.

VildaVittra
0

#5 Vad har du för foder? För vanligt foder eller säd blir inte dåligt.

V3ritas
0

Jag har denna foderautomat: http://www.granngarden.se/product/foderautomat-hons-plast-10-kg Funkar jättebra. Fyller den full och fyller nytt när det tar slut :)

Vatten är nog bra om det finns utomhus också när det är som varmast. Det är inte alltid dom går in och dricker fast dom skulle behöva det.

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[randi]1
0

# 6 Jag har plym, och säd.

VildaVittra
0

#8 Det blir inte dåligt, det är ju ett torrfoder. 🙂

konichiwa
0

Tack för all info och tips! 😍

konichiwa
0

Jag har kontakt med en bonde där jag kan köpa ekologiskt havre/korn i 25 kg säckar. Är det bra foder, brukar höns tycka om det?

konichiwa
0

#1 vildvittra:

på vilket sätt är Granngårdens foderautomat usel? Är den typen av automat inte bra eller är det just den?

VildaVittra
2

Den typen snurrar upp sig och ramlar ner och isär om man har de upphängda. Har man höns som sprätter mycket kan man inte ha de stående på golvet då de snabbt skulle bli förorenade. 

Havre och korn går utmärkt, huruvida de gillar det låter jag vara osagt, då höns har egna idéer om sådant.

[randi]1
0

Vildvittra, jag gör på detta sätt, för att både djuren och jag skall trivas bäst. Jag gav bara svar på när och hur jag utfodrade mina höns. Jag personligen skulle inte kunna låta maten ligga i foderautomaten flera dagar/veckor. Nej, eftersom jag är ute hos mina djur, så följer det sig automatiskt att se till, och ge dem mat, och jag ser det inte som arbetskrävande.

VildaVittra
5

#14 Du gör självklart som du själv vill, men du måste räkna med svar och följdfrågor när du skriver saker som att fodret förfars samt att du byter ut det. Trådar läses även av nybörjare som då kanske tror på att fodret inte håller.

Alla vi är ute hos våra djur och det är inte pga att det är  arbetskrävande som jag har foderautomater, utan helt enkelt för att de inte ska stå utan mat om jag är försenad och även så att maten räcker att mätta alla så ingen står utan.

V3ritas
1

Havre och Korn är bra att ge, men som vildavittra säger så har dom egna ideér om vad som är gott och inte.. :) Här äter mina i princip allt jag ger dom.

Tänk på att dom behöver tillgång till grövre sand om det är hel havre och korn för att kunna mala sönder det.

konichiwa
0

Kanske vore det en bra ide att prova med en liten påse havre och korn först innan jag köper 25 kg säckar för att se om de äter det

Som det är nu äter bara tuppen om jag kastar ut skalade solrosfrön så flickorna är tydligen bara vana vid trista pellet :-(

Och grövre sand ska det bli !

Jag har solrosfrön med skal kvar sen i vintras, äter de såna? Klarar de att skala?

[randi]1
1

#15 givetvis skall man ge följdfrågor, och som jag skrev från början, att jag inte har så många höns, och skall jag fylla en hel foderautomat med mat, ja då tar inte det slut inom några dagar. Det var som jag förklarade därför, jag ger mina varje morgon, samt att jag tittar till dem flera gånger under dagen. Sedan har jag möjlighet att gå ut till mina djur samma tid varje dag. Därför svarade jag hur jag gör. Men det upptäcker man efterhand, vad som passar en själv och inte.

Gronstedt
0

När jag hade höns hade jag en mycket enkel foderautomat, som bestod av ett plaströr, cirka 8 cm i diameter och en fyrkantig godisburk. Burken stod inne i hönshuset, röret hängde genom ett hål i väggen från rummet intill, där fodertunnan stod. Röret mynnade några centimeter från burkens botten. Bara att hälla mat i röränden och höra hur hönsen rusade till 🙂. Ett par gånger i veckan lät jag burken bli tom och rengjorde den. Om man ska bort lite längre kan man fylla röret upp till änden med foder, så behöver man inte instruera ovana hönspassare så detaljerat.

Angående mängd så anges det på Pullfor-säckarna att de ska ha 125 g per dag och höna, men det beror på sort förstås. Går de ute så äter de ju annat också och behöver mindre köpt foder.

konichiwa
0

Oj, 125 gr per höna? Mina får inte alls så mycket, men å andra sidan så äter de aldrig tomt heller… Måste kontrollväga och se efter!

Gronstedt
0

#20: Men de går väl ute också?

konichiwa
1

#21 Ja de går ute men de ligger bara och trycker i granhäcken och äter bara ur matbunken :-( Urtrist.

VildaVittra
3

#22 Det kanske inte är rasen för dig då. De livligaste jag haft är silkeshöns, kanske det vore något?🙂 Riktiga små födogenier, söta också.

konichiwa
0

Jag får ha de här att öva på ett tag till men jag måste säga att det inte alls är som jag trodde. För det första har det kostat mycket och varit mycket jobb och de uppför sig inte som höns.

Jag måste igen inse att jag förhastade mig. Visste ju inte ens vad det var för ras för jag hade aldrig hört talas om dem tidigare men de såg så 'hönsvana' ut som sålde dem.

Och fortfarande inga ägg.

VildaVittra
0

#24 Har de lagt ägg innan du köpte dom så lägger de ägg nu också, bara inte i hönshusets reden. Spionera lite på dom under dagen så hittar du nog deras gömma.

konichiwa
0

vildavittra:

jag har fått höra här på forumet att det tar tid innan de lägger ägg igen efter att ha blivit flyttade?

VildaVittra
1

#26 Jag har aldrig varit med om att det tagit så lång tid.

Gronstedt
1

#26: I så fall lägger de några (de som redan var på gång inne i dem) och "sinar" sedan ett tag.

konichiwa
0

Jag har letat noga nu och det finns inga ägg gömda.

Däremot ruggar de (gjorde redan när jag köpte dem) men enligt säljaren ska de lägga ett varannan dag då istället för varje dag.

V3ritas
1

#29 När höns ruggar så lägger dom inte ägg, all energi går åt till att producera nya fjädrar.

När det kommer till val av ras så måste man ju prova och se hur det är med olika raser. Jag t ex. började med Islandshöns, men dom var inte alls något för mig, dom var pigga och flaxiga medan jag ville ha lugna och góa höns som gärna sitter i famnen en stund med. Så man lär sig genom sina misstag.. :) Nu har jag en mixad grupp som jag trivs fint med, bestående av, Hönor: 2 Maraner, 2 Plymouth rock, 2 SkånskBlomme, 3 Araucanablandisar. Tuppar: 1 Maran, 1 Blandis. Och 4 sussex kycklingar också!

millan2000
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har du för höns? Det kanske stod nånstans men jag uppfattade det inte :) Vi har höns som är loman med en gnutta leghorn. Mycket trevliga och lugna individer. Våra går ofta ute och pickar i gräset. Dom går in snällt i hönshuset på em. Håller sig runt huset och så fort man gör något är dom nyfikna och kommer och kollar :) Håller man i något så har man hela flocken efter sig för dom tror det är mat :) En gång när jag smsade så flög en höna upp på min axel och satt där bra länge  och hoppades att det var något godsak :) Om vi har vår altandörr öppen så kommer dom in!! för dom vet att hundmaten står framme jämt och den älskar dom! Torrkulor alltså. Det är rena julafton om jag kastar ut några nävar. Men det var förståss dumt att göra så för ibland kan dom stå utanför och försöka flaxa upp och in genom rutan :) Galenpannor :) Dom lägger ett ägg om dagen, stora ägg, mellan 60-90 gram och vackert ljusbruna. Ibland lite mörkare. Jättetrevliga höns. Du kan se bilder på min blogg http://drakankan.thecas.se om du är nyfiken inför framtiden. Låter trist med så skygga höns. Jag hoppas för din skull då att dom inte är så gamla att dom slutat lägga ägg. Jag vet att många äggproducenter byter ut sina höns efter några år. Fast vi har en gammelhöna som är säkert 3-4 år och hon lägger fortfarande ägg och det syns ju inte hur gamla dom är heller. Men det kan ju också vara som du tidigare fått förklarat att dom lägger sina ägg någonannanstans. Att du inte hittar dom kan helt enkelt bero på skator eller andra djur, ekorre, orm osv som tar äggen, det är ju en delikatess. Finns dom som råkat ut för skator som t.o.m flygit in i hönshuset o snott äggen ur redena! Att dom är skygga är ju tyvärr svårt att göra något åt. Kanske om dom får tillbringa tiden i hönsgården och du helt enkelt "tränar" att få dom vana vid dig? Men dom kommer antagligen ändå tycka världen utanför är otäck. Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. Men tack vare detta forum kan du säkert hitta nya höns när det blir dags som passar dig bättre!

Vi ger alltid mat på morgonen och fyller på vid behov. Vatten finns alltid framme under dagen. Dock nattetid när dom gått o lagt sig(dom är ganska kvällströtta och sitter på sina pinnar och sover redan vid 19-tiden) så får dom inte vatten förrän dom kommer ut i hönsgården el på tomten. Detta iof för att vi har ankor och det blir så söligt om vattnet står i hönshuset. Det har aldrig varit några problem att göra så. Dom klarar sig utmärkt utan vatten. När dom är ute på tomten så gräver dom ner sig där det finns sand el jord som är torr som sand. Så rabatter är ju inte att tänka på. Men man kan ju ha en sandlåda åt dom i hönsgården om dom inte får vara ute.

Överbliven kokt pasta är våra höns helt galna i särskilt spagetti o ris! I övrigt ger vi havre(som vi har mest för ankorna och dryga ut maten med) och Picka som är allfoder samt Phenix som är värpfoder. Sen ger vi också Penna och Plym till våra små kyckling och ankbebbar :)

Våra höns är jätte roliga jag hoppas du kommer få uppleva detta du också!

Coturnix
1

Ständig tillgång till vatten, har jag märkt är mycket viktigt för kontinuerlig äggläggning. Angående flytt, så slutade mina hönor värpa under tre dygn bara genom att bli flyttade till en mycket större, sommarbur…
Mat; fri tillgång kör jag! Och varierad kost är uppskattat! ;)

millan2000
3

Det kanske är olika mella raserna,mina slutar aldrig värpa, vi har överflöd av ägg :) en gång sålde vi 3 vuxna höns, satte dom i mindre bur i väntan på nya ägarna. när dom kom för att hämta hade dom lagt ett par ägg i buren. dom hade nån dvärghöna sen tidigare som låg o ruvade på obefruktade ägg så vi sa det att lägg dom här äggen under den hönan då för våra är ju befruktade. när dom kom hem gjorde dom så och våra hönor la ägg redan dagen efter o då la dom dit dom åxå, så sen fick dom 6 små kycklingar :) hönsen lägger ju befruktade ägg ett bra tag efter att dom separerats från tuppen. Haha så våra är minsann riktiga äggmaskiner :) eftersom dom går ihop med våra ankor så kan det ibland bli uppehåll på fräscht vatten om vi är borta eftersom ankorna är för hemska på att slabba o vattnet blir snabbt geggigt. Men det bryr sig inte våra hönor om :) Vintertid dessutom är det kallt o fryser direkt vi har inte isolerat hönshus. Men dom mår hur bra som helst trots att vattentillgången är ganska strypt iom att det fryser hela tiden. Är vi borta under dagen blir det ju bara t.ex. morgon o kväll. Inte ultimata men som sagt, våra hönor måste vara nån form av urhöna så tåliga och äggläggande som dom är då :)

V3ritas
1

För att få dom lite mer sällskapliga och kanske lite modigare så prova muta dom, testa med diverse godsaker. Burkmajs brukar ju många gilla, eller kokt pasta. Prova dig fram :)

konichiwa
0

Tack för alla svar!

Jag har köpt några små burkar med majs idag att muta dom med imorgon. Få se om DET kan fungera.

Förresten så kom det första ägget idag!!!  🙂Efter 15 dagar.

V3ritas
0

#35 Vad härligt :) Hoppas dom blir lite modigare också! :)

konichiwa
1

Ett ägg låg under granhäcken nu i eftermiddag :-)

Jag hällde ut lite majs och tuppen Ture gockade nöjt och pickade i sig men han buffade bort hönsen. Jag stod kvar en stund för att se om flickorna skulle få smaka men gick därifrån efter 5 minuter när 'hem till gården' började. Nu när jag kom ut var majsen borta så jag hällde ut resten av burken och Ture gockade nöjt och började genast äta medan hönsen inte fick komma till.

Ska de göra så? Jag trodde han skulle kalla fram dem till det goda och inte bara äta själv?