Tips för könsbestämning av kycklignar
Tänkte att vi kunde ha en tråd med olika tips för att könsbestämma kycklingar. 😃
Det är ju alltid svårt, särskilt på blandraser. Så kom med tips, skrönor, bilder osv…
Kroppsbyggnaden brukar vara lite högre och kraftigare på tuppar samt att tupparna brukar ha något större kam, jämför några kycklingar och kolla kammen, krippsbyggnaden brukar ta ett tag. En del kan man se på färgen också, men det beror på vilken ras. Svensk dvärghöna är lätt att se på. Dom har en brun/svart rand mitt på huvudet, är den svart/mörkbrun = tupp, är den brun/ljusbrun = höna. Har dock inga bilder :(
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Maran skall vara ganska lätta att se skillnad på. Tuppkycklingen, skall ha en större fläck på huvudet, än hönan.
Om jag inte minns fel så gäller det Gök färgad Maran, att tuppkycklingen har en större fläck på huvudet.
Plymouth Rock, tvärrandig - Tuppkycklingen har en större fläck på huvudet än hönskycklingen, detta ser man på nykläckta. Tupparna brukar vara lite ljusare i färgen också.
Man kan se på tuppars "sadelbehäng" att dessa fjädrar är spetsigare och blankare vid nacken och ner på ryggen. Men detta är då vid 12+veckor någonting. Och då brukar man kunna se ganska bra på kammar och slör att dessa är större och eventuellt rödare än hönornas också. Hönornas kam och slör får färg när det börjar bli dags att lägga ägg.
Har man några kycklingar som är lika gamla så kan man jämföra kam, om dom skiljer i storlek. Tupparna har ju som sagt oftast lite större när dom är några veckor, men det kan ju variera en del då det finns tuppar som utvecklas saktare och vissa som utvecklas snabbare och börjar gala redan vid två månader.
Hm.. Det var väl det jag kom på såhär på rak arm. Får återkomma med fler tips :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
#3 generellt står det i hönsböckerna att på maranen kan man se denna skillnad, men det kanske är bara gökfärgade.