Värmen kommer, ohyran med?
Nu börjar ju temperaturerna stiga i vårt avlånga land och vi börjar gå mot vår och sommar. Vad kan man tänka på som hönsägare när det kommer till ohyra? Hur förebygger du för att inte få in ohyra i hönshuset/på hönsen?
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Här finns en del att läsa, bl a varning för frontline som ger fosterskador.
http://www.kackel.se/files/tidningen/hanegallet_ohyra_pa_hons_2-2008.pdf
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#1 Toppenläsning! Den lägger jag in bland länkar :)
Vi har två hönshus, ett som dem bor i vintertid och ett sommartid, jag tror det förebygger ganska mycket. på sommaren vädrar vi ut vinterhönshuset och rengör allt. :) Men kvalster tycker jag är svårt, rödahönskvalster har våra höns, det är klart att jag gör så gott jag kan för att hålla dem i okej mängd, men att få bort dem tror jag inte går. :(
#3 Ja det är svårt med kvalster när det inte verkar finnas så mycket godkända medel på marknaden i Sverige för höns. Men har du provat BioForce eller Smite organic?
Sen så ska väl lite aska i sandbadet vara förebyggande också, men jag kan tänka mig att det inte gör varken från eller till om man redan har det i hönshuset.
Jag tar bort avföringen från gödselbädden varje dag, och städar ut en gång i månaden, då mockas allt strö ut, och nytt läggs in, och är sittpinnarna smutsiga, så byts de ut. Peppar, peppar, än har jag inte sett någon ohyra på mina höns och tuppar.
Vi råkade ut för kvalster en gång på benen. Men det var enda gången faktiskt. Kalkben kallas det ju bla. Det är ett kvalster som kryper in under "fjällen" på benen. Mycket smärtsamt för hönsen. Vi behandlade genom att flytta dom från hönshuset för kvalstren dör efter typ 2 veckor utan hönor att attackera och kvällstid när dom satt sig på pinnarna för att sova så hade vi bara pannlampan till hjälp och tog en efter en och smorde in på benen med en blandning av matolja och hovtjära(hovtjära som man har till hästar som får röta i hovarna, det är mjukt och lätt att stryka på) smorde in hönsens ben ända upp under fjäderdräkten varje kväll de 14 dagarna, noga noga mellan alla tår. Det är så coolt att dom bara satt där, inget väsen fast vi höll på , dom "sov" ju :) hade vi tänt lyset hade det nog blivit lite mer livat. Men är det mörkt o dom somnat kan man i princip göra vad man vill. Pannlampan fick dom inte att vakna. det var ett himla slit men efter det har inget mer hänt. Det man gör med medlet är kväver de vidriga kvalstren :O I övrigt har jag aldrig haft några problem med hönsen så det var en gång och förhoppningsvis aldrig mer.
Jag städar ur halmen ur hönshuset en gång per vecka och byter i redena. det är allt. Men vi har ofta hönsen lösa på tomten så kanske det underlättar en hel del. En sak man kan tänka på är att göra hönsredena i sånt material som är glattare än vanliga brädor. ohyvlat brädmaterial ger bra fäste för kvalster. Det finns en skiva, kommer inte ihåg vad den heter, men den är mörkbrun/röd och helt slät och den sågar man lätt till små fyrkanter och snickrar ihop ett rede av. Gärna med en liten öppning i framkant vid kanten så kan man ju enkelt tvätta sina reden. men släta material iaf är det bästa för att slippa kvalster. Här kan man läsa mer om det otäcka kvalstert som på ren svenska heter fotskabb !
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/Fotskabbkalkben/

Mina höns bor utomhus året runt. Har inga som helst problem av vare sig kvalster eller löss.
Ja det vore ju det bästa. Våra höns tål kyla väldigt bra dessutom, vårt hönshus är inte isolerat och det är nog åxå en anledning till att vi inte råkat ut för nåt mer än kalkbenen en endaste gång. Många har nog kanske lite för varmt och tätt. Då frodas ju kvalster. Särskilt om det blir lite luftfuktighet åxå. Men om vi ska ha lösdrift måste jag verkligen bygga om allt så det blir rävsäkert! Vi bor mitt i skogen som ensam gård och när räven kommer gör han det med besked! Han drar sig inte för att vara i princip framför huset och hugga en höna! En gång kom han på kvällen när vi var ute och tog en anka mitt på tomten! Då kom min hund dock, en rottiskorsning och satte efter honom så han tappade ankan som överlevde o sen försvann hunden i flera timmar..den räven fick nog springa…såg inte till någon räv resten av den sommaren…
#6 Bra tips mot kalkben! Skönt att ni sluppit andra kvalster.
#7 Vad har dom för typ av "skydd"/"tillhåll" eller vad man ska kalla det, när dom bor ute året om? Det lät ju intressant!
Vill tipsa om att Rita skrivit en artikel i ämnet inne på Lantdjur.ifokus. Kika här.