Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 865 ggr
V3ritas
1

Två färre i flocken

Det har varit en mörk vecka i hönsflocken.

För ett par dagar sen var jag tvungen att avliva en av sussex kycklingarna, den hade blivit dålig. Hade ingen ork och såg riktigt dålig ut. Provade med extra vitaminer och avvaktade en dag men den blev bra mer och mer orkeslös. Kunde inte låta den ha det så, så den fick åka till hönshimlen..

Och idag så tog hunden en av Maran hönorna.. Hann avbryta hunden men hönan fick ett fult sår, en bruten vinge och blödde ur näbben. Så det var bara att göra lidandet kort och skicka henne till hönshimlen med. Usch säger jag bara. Det var riktigt jobbigt. Men jag är glad att jag inte tvekade idag fast jag var så skärrad.

Nu hoppas jag att jag slipper fler tråkigheter..!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

[JeanetteK]
0

Åh, beklagar… vad tråkigt det är när sånt händer.😕

millan2000
0

usch så trist :( vi har en rottiskorsning som älskar att springa efter rådjur,harar och älgar. Men aldrig efter hönsen. och han fäller ju inget heller han skulle ju kunnat ta harar el rådjurskid. Men det gör han inte , han gillar bara att jaga efter. Våra två små bichon bryr sig inte o hönsen bryr sig inte o nån av dom 3 hundarna heller. Däremot hade vi en bullmastiffkorsning, som vid 1 års ålder helt plötsligt började äta upp hönsen! Eftersom vi gillar våra höns och gärna vill slippa vakta hela tiden och dom ofta går löst så såg vi till att hitta ett bra hem till honom istället. Menade nu inte att du ska göra dig av med hunden :) det var bara en berättelse. Vi prövade först att vara vaksamma o ha koll men det var hopplöst. så vi valde att göra så. Inte nog med att räven kommer ibland, ens egen hund :/ Mn det är alltid tufft att göra sig av med höns o ankor med för den delen. Hade några mänskor här o tittade på en häst en gång, o dom hade sin shi tzu lös, helt plötsligt hördes värsta livet, då hade hunden attackerat en ankhane! Tur nog fick han några jack men klarade sig. I början när vi började med höns klarade jag inte att ta bort dom, usch jag skäms att säga det. Men om någon mådde dåligt fick den en avskild hörna bekvämt såklart och matskålar framför näbben och sen höll jag tummarna..dom dom ju såklart. Tur nog insåg jag fort att det inte var vidare shysst o antingen får man ta sitt ansvar eller sluta med djur. Så vi vässade yxan så den var som ett rakblad. Första hönan blev en som bullmastiffen attackerat men inte hann äta upp.. Nu tyvärr då när vi kläcker fram får man ju ta fram yxan regelbundet till alla tuppkycklingar. Känns inte kul men vad ska man göra :( Har nu en rouenankunge som verkar förlamad i foten. Upptäckte just att den inte går på ena plattfoten. Ska vänta och se om den rätar ut sig, den är lixom ihopdragen. Men troligen gör den väl inte det så det är tack o gonatt :( ankungar är faktiskt värst, dom är så otroligt gulliga och piper så det skär i hjärtat :(