Höna/tupp som äter äggen?
Har 2 hönor, 1 tupp.
Hönorna lägger ägg, nästa dag är dom borta..
Äter dom upp äggen? Varför? Hur får jag dom att sluta?
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Du kan prova med att lägga in ett porslinsägg, eller liknande. Detta brukar få dem att sluta, men du måste givetvis ta bort de riktiga äggen. När de inte kan hacka på äggen, prova att låta de riktiga äggen ligga kvar. Lycka till.
Plocka in äggen när du ser att det finns, lägg in "låtsasägg" eller ha "försvinningsreden" om det är så att det är hönsen som äter upp äggen. Men det finns ju också andra djur som kan ta sig in och äta upp äggen, finns det några gnagare eller ekorrar/liknande däromkring?
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Vi vill ju ha kycklingar..:( Ja, det finns mycket gnagare..
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
det är inte alls säkert att det är dina höns som är orsaken. Om dom pickar på äggen kan man oftast se "äggröra" i antingen redet eller på golvet i hönshuset. Om äggen bara försvinner så kan jag lova dig att det är orm eller faktiskt även skator flyger in och snor äggen! Hade en bekant som tyckte hennes höns var hemskt dåliga på att lägga ägg…men upptäckte tillslut en skata som flög in och snodde hela ägg och tog med sig! Enda sättet är att se till att inte ha dörren till hönshuset öppet då, bara den lilla luckan som många har som dom går in och ut i hönsgården med. Jag tror iaf inte skator vågar sig på att ta sig in då, men dom är ena listiga rackare…sen som sagt finns det nog fler djur som gillar ägg.
Våra höns lägger de flesta äggen på förmiddagen. Man hör när dom är på gång för dom har ett förskräckligt skrikande ljud för sig då. Första gången jag hörde det trodde jag det var en räv på gång för det lät så "alarmerande" Men dom låter så när dom ska till att värpa. Så det är ju ett tips, vet inte om alla låter så men våra gör det iaf. Och som sagt, fm verkar vara en bra tidpunkt. Direkt på morgonen kan man hitta några ägg också men de flesta kommer på fm. Så det är helt enkelt bara att se till att vara först. I ditt fall om det nu är så att någon tar dina ägg så måste du ju kläcka i kläckare förståss. Hönor ligger ju inte nonstop på äggen utan måste ju äta och dricka så även om hon lyckas få till en början av ruvning så är ju risken att äggen tas under tidens gång.
Kolla igenom ditt hönshus efter små hål där oönskade djur kan ta sig in. Täta! och ha hönsdörren stängd. Lycka till!