Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 2281 ggr
konichiwa
0

Vad är det för höns?

Jag har just köpt mina första höns (hurra!) på en hönsbytardag. De är halvsmå och vita med STOR kam som hänger ner och hon som sålde dem sa att det var 'bovin', jag vet inte hur det stavas och kan inte hitta den rasen  nånstans. Är det någon här som vet vad det kan vara? De lär ska vara en fransk ras om jag inte hörde fel.

wille_wille
0

Tror du att du kan fixa en bild på dom, blir lite lättare då?

Eller kan det möjligvis vara bovan?

https://www.google.se/search?q=bovan+h%C3%B6ns&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6tePUcPbAsaR4ATtgYHYDw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=865

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

konichiwa
0

Ja Bovan är det, tack!

Låter inte så kul med värphönshybrid, jag hade tänkt mig nån lanthönstyp men allt var i stort sett slut redan när de öppnade kl 12.

Me de lär ska värpa väldigt bra och de är väl OK att öva sig på, det är mina första höns ju.

konichiwa
0

De ruggar nu och springer bara de ser mig än så länge så bilder får nog vänta :-)

V3ritas
1

Vi ser framemot bilder :) Lycka till med dom!

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

konichiwa
0

Ska de verkligen bete sig så här?

Jag köpte dem i söndags så nu har de varit här i 5 dagar. De sitter under granhäcken och trycker hela dagarna fast de har hela tomten att springa och äta insekter och frön på.

Är det tuppen som hindrar dem kanske, han sitter i närheten hela tiden?

De har lärt sig var de bor nu och går in på kvällarna i alla fall.

Trist att de inte springer omkring 'som yra höns´ och kacklar då och då

Lite besviken är jag allt.

wille_wille
1

Eftersom det är en värphybrid som är framavlad för att lägga ägg i "äggfabriker" så tror jag dom saknar deras naturliga instinkter och att det är därför dom inte vill äta. Efter ett tag tror jag dock dom fattar att dom kan äta det ;)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

V3ritas
1

Det är ju fortfarande nytt, vänta och se dom kommer nog snart ha boat in sig så pass att dom kommer vara överallt :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

VildaVittra
1

Är tomten väldigt öppen? Höns gillar när det finns träd och buskar. Något du också kan göra är att ta ett spadtag och vända jorden i gräsmattan så de får tag på maskar. Annars är det bara att vänta ut dom, höns är ganska fega.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

konichiwa
1

Jag har läst massor om höns men det ni lär mig har inte funnits i böckerna :-)