Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettstall-burar-och-hägn
Läst 9178 ggr
konichiwa
1

Golv i hönshus?

Nu har jag börjat röja ut i det som ska bli mitt hönshus. Det är ett gammalt pumphus som blev isolerat för några år sen men strax efter så la vi igen den brunnen. Nu ska hydrofor och pump ut och golvet och väggarna därinne är av ohyvlade brädor. Jag antar att det är lätt för ohyra att bosätta sig i sånt trä så vad ska jag göra? Lägga in linoleumgolv eller bara ha strö på golvet?

VildaVittra
1

Jag har bara lagt ut en presenning på spånskivan jag har och sedan lagt spånet ovanpå. Lättstädat och har faktiskt inte haft problem med mögel, utan golvet har varit torrt när jag dragit ut bädden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

V3ritas
1

Jag har byggplast ovanpå trägolvet i hönshuset. Håller än så länge och känns ändå ganska fräscht att kunna byta ut det :) Väggarna kommer sen att målas, nu har dom en lackad yta..

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Cragan
2

gjutigt ett betong golv nydligen i hönshuset som byggs i boden

wille_wille
1

Vi kör på betonggolv här också, fungerar väldigt bra🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

konichiwa
1

Tack för svar allihop!

Det står mellan byggplast och presenning, vad smart!

Coturnix
2

"Stampat" jordgolv…har "mina" hönor. Ströar med torv under vintern. Gräver ur allt samman till våren…när hönorna och tuppen flyttar utomhus. Väl fungerande fungerar detta som självförbrännande torvsströbädd, vilket innebär att "höjden" på ströbädden hålls intakt.

V3ritas
1

#6 Det låter spännande med en sån lösning! Gräver ni ut lite jord då också eller hur funkar det? :)

Coturnix
1

Det har fungerat under tjugo år. Har aldrig behövt gräva ur själva "golvet". Cirka tjugo kvadrat, fjorton till tolv hönor och en tupp. Dock bör nämnas att alla hela tiden har haft möjlighet att vistas utomhus när de vill. Och det vill de gärna! :) Året runt! :) Om de själva får välja.

V3ritas
1

#8 Okej! :)

konichiwa
2

Jag har sett det hos mina grannar bl.a. som gör så i fårstallet och det fungerar jättebra. Bara att det är väldigt jobbigt när allt ska ut sen på våren 🤦‍♂️.

Kul att det fungerar med höns också!

garrilina
1

#10 I fårstall gör man så p.g.a. att fåren inte tål de gaser som blir om man mockar ut när de går där, därav mockas fårhuset ut på våren när de gått ut på bete.

Provade också permanent torvströbädd i mitt lilla hönshus vintern som var, fungerade rätt bra. Vi har torv i hästboxarna och har provat hampaströ till dem också till häst är det svårmockat så nu ska jag testa det på hönsen i stället.