Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 1747 ggr
mysanlarsson
3

Oplanerad hönsmamma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu blev det kycklingar i hemmet!

Har ju länge funderat över att Skaffa höns då jag är uppvuxen på lantgård men det har inte riktigt blivit av, min mor tog det stora steget och köpte ett par ungdommar i höstas av blandras, de var då ej helt könsbestämda men två tuppar och tre hönor var det och de trivs alldeles utmärkt tillsammans hela högen :)

Nu på vårkanten började dvärghönan så ruva, den stackarn fick ta hand om samtliga hönors ägg och det tillkom nog nya både titt som tätt.

Den 23 april när jag i egenskap av hönsvakt kommer upp till hönshuset så har hönan lämnat redet tillsammans med 4 stycken små krabater som måste ha varit ett par dagar gamla, kvar i redet ligger 15 stycken nästan helt kalla små ägg, jag tog då fram några glasskartonger som jag fyllde med lite spån, i dessa la jag sen äggen och lämnade dem under värmelampan.

Dagen efter på morgonkvisten när jag kommer upp så är lilla Hen halvvägs ute!

Nybörjare som jag är så hjälpte jag henne den sista biten ut ur ägget så det blev ju lite blodigt där en stund :/

Stoppade henne i bh:n och försökte sedan lägga henne i närheten av hönan, men tji, den gubben gick inte! Ett hack i nacken blev svaret, drabbades av lite lätt panik men kom fram till att kvar i hönshuset kunde hon då inte vara.

Tog Hen i bh:n och började fixa med sladdar och grejjer för att få med mig värmelampan hem, dom 4 andra var ju dels tillsynes ganska stora och så hade dom ju sin mor så jag tänkte att dom klarar sig nog ändå.

Tänkte att jag måste ju ta med mig resterande ägg också så jag staplar glasslådorna på varandra, då hör jag ett pip från ett av äggen!

Tar det pipande ägget i handen för att hålla värmen på väg till bilen och under resan hem till mig.

Väl hemma så tog jag en banankartong och la tidningar i, ner med alla ägg och upp med värmelampan, Hen var inte jättenöjd med inledningen i denna värld haha

Så på kvällen vi 22.30 så tittade lilla Frank ut, helt utan hjälp, jag tänkte att detta var ett ypperligt tillfälle att träna på att hålla fingrarna i styr :P

Tänkte att om de här två små liven klarar sig, då blir de minsann kvar hos oss!

Morgonen efter, den 25e hör jag ännu ett pip! Och sedan kommer ett litet hålslag! Sitter och glor maniskt på ägget enda fram till klockan 15 då jag ar tvungen att åka med hunden till veterinären då vi bokat tid för att ta hans tandsten.

När vi kommer hem så hade Bebis kommit ut!

Sitter där i euforisk lycka över att dom är tre, och vad ser jag då? Jo, det är hålslag i ÄNNU ett ägg!

Sitter halva natten och bara tittar och tittar och tittar och så vid 01.40 in på natten den 26e så kommer lilla Tandori :)

Tänker att nu har jag gjort det bra! FYRA stycken av de kalla övergivna äggen har jag lyckats kläcka fram, i en banankartong i gästrummet med bara en vanlig värmelampa utan någon tidigare erfarenhet, lite stolt :)

Den 27e börjar det så pipa igen, Lillebror ville ut! Och ut kom han kl 18.30, silverfärgad, liten och pävlig :)

Den 28e hade vi kalas, sambon fyllde år och jag skröt hej vilt om mina nya små bebbar och i banankartongen ligger ett litet ägg med ett litet hål och i det en liten Glenn som väntar och samlar mod för att ansluta sig till syskonskaran.

Och väntar det gör han! I ca 12 timmar, mycket stressamt för nyblivna hönsmamman My som blivit mycket duktig på att vänta och inte pilla :) Han väntar så länge som till kl 03.15 den 29e innan han behagar titta ut!

Nu satt jag alltså där med SEX små liv i min låda, lagom antal tänkte jag :P hade hört lite skrapande och pipande i några av äggen men nu var det tyst, tänkte att dom får ligga ett tag till ändå, vill ju inte riskera att jag slänger nån som lever i smyg!

Och tur var väl det! För på självaste 1a maj kom det en liten Kompis!!

Och gissa vad! Nu 9 dagar efter det att jag tog in alla dessa små ägg så har jag SJU stycken små kycklingar och en som är på väg ut ur ett av de "dödförklarade" äggen ;P

…Och det rör sig.. i ännu ett…. fortsättning följer!

Kramar från My och kycklingarna!

Kolla in dom små på www.fagata.n.nu

Tarotstollan
1

Vad spännande!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

V3ritas
0

Men helt otroligt! Vad spännande :D Grattis till hönsmamman ;D Jag ser framemot fortsättningen med stor spänning! :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Coturnix
0

Fint beskrivet! All lycka i framtiden med kycklingarna!:)

mysanlarsson
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

UPPDATERING! Nu har Ägget anlänt till världen, till synes frisk och kry! :)

theoneissa
1

Vad roligt! Ser framemot att följa fortsättningen!🙂