vart hittar man höns?
Vart hittar man höns som är till salu om man inte vill köpa på blocket? Är ute efter kochin i färgerna vit o brun ca 2-3 stycken. Hönshuset står näaran klart. Några små justeringar kvar bara så nu är se snart bara hönsen som fattas. Jag har tänkt att köpa 2-3 höns till att börja med och se om dom är villiga att ruva separat köpta avelsägg för att spara eventuella hönkyckligningar till en lagom stor grupp. Vi har ännu inte bestämt oss för om vi ska ha en tupp till hönsen ellet inte. Vi bor i stockholm men kan täbka oss att åka till angränsande län.
På hönsbytardagen i Ramstalunds bygdegård utanför Uppsala den 12 maj. Var där när det öppnar kl 12 för hönsen går fort åt.
Eller så kontaktar du Sandra och hör efter om hon kan kläcka åt dig: http://www.honsitrunsby.webs.com/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Sandra hade bara dvärg kochin av vad de stod på hemsidan. Jag är ute efter kochin.
http://www.familjenwiklundagren.se/ Dom har stora kochiner, bor dock i Skellefteå men transporter brukar ju gå att fixa. Om inte annat kanske dom vet av någon annan söderut som också har? Kolla med dom!
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Varje år så här dags får jag 'hönsfeber' och börjar fundera och planera men det stupar alltid på att eftersom jag har räv och grävling nära och marken är så stenig att jag inte kan (orkar inte heller) gräva ner nät till rastgård. Mitt motto är: 'det är inget hem utan höns'. Jag har varit hemlös hela livet!
Agneta
#4 Jag har alla möjliga rovdjur här, så jag har mina helt frigående då de lär sig att hålla koll.
Om man nu verkligen vill ha hönsen instängslade, så måste man inte gräva, utan man klipper gräsmattan runt stängslet riktigt kort, sen lägger man nätet dikt mot marken runtom gården och väntar på att gräset växer upp igen. Brukar bara räcka med någon meters stängsel, längre ut brukar inte rovdjuren försöka gräva sig in.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jag vill inte alls ha dem instängda utan fritt gående men går det? Jag har tänkt på att om man har en tupp så är det ju hans jobb att hålla koll och varna. Nu fick jag lite hopp eftersom du har dem lösa :-) Rymmer de inte?
Jag har inga grannar i närheten utan bara ett fält och skog på tre sidor så ingen blir störd. Jag har en väg rakt över gårdsplanen men det är en liten väg och det går inte att köra så fort på den så det bör väl pippina klara.
Ska ta en allvarlig funderare. Jag bor 8 mil från Uppsala så det vore kul att åka till Ramstalund den 12:e.
Agneta
#6 Jag har inte minsta stängselbit runt mina höns. Man får räkna med att en och annan stryker med, men att se det så att de som klarar sig är de som är bäst lämpade som avelsdjur. Fördelen med helt ostängslat är att det inte blir en massaker, räven får max tag i en. Välj gärna viltfärgade höns, så de har ett naturligt kamouflage.
Det finns hönsraser som är lite mer vilda, så undvik dom tex isländska höns, annars stannar de där de får mat och trygghet. Höns brukar lära sig att hålla sig ifrån bilar, sätt hönshuset så långt ifrån vägen som möjligt, de brukar hålla sig runt det.
Ramstalund är jättetrevligt, jag har ingen bil så jag orkar inte nästla mig dit kommunalt i år igen, dock skulle jag behöva en höna (dessutom svår att gömma på bussen).

#vildvittra
vilken tur att jag gick in på det här forumet och hittade din tråd!
Jag har nu bokat bord på Ramstalund. Tänker sälja/byta med min hemgjorda såpa.
Det här att det är säkrare att ha dem lösa har jag aldrig sett någonstans förut men det låter logiskt att räven bara får tag i en då. Mina grannar har en klassisk hönsgård och hönshus och slutade efter tredje gången räven ställde till massaker.
Enda problemet med att ha tupp som jag ser det är att jag har sömnproblem och inte tål att bli väckt tidigt. Men det finns väl tuppar som inte gal?
Agneta
#7 höns får man väll ta på bussen så länge man har den i bur. Jag vet folk som åkt tåg/buss med kaniner i bur o i bara sele. Undulater vet jag även att folk har tagit på bussen. Nog med OT i tråden. Tillbaka till min fråga. Vart hittqr man höns om man inte vill köpa från blocket?
http://www.alternativ.nu/index.php?board=100.0
annars kan du ju lägga in en annons om vad du söker :)
#9. om du är intresserad av andra raser än just kochin, kan du ta kontakt med fjäderföreningar, de kan hänvisa dig till uppfödare, annars kan du ju söka via nätet, och se om någon säljer just kochin.
Lycka till!
Du kan även skriva en annons här :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Tack för alla svar. Ska lägga ut enn slkes annons här o se va ja kan få för svar. Vad tror ni om att typ låna två tre höns av annan ras o köpa avelsägg o låta dem ruva o uppfostra o sedan lämna tillbaka dom äldre hönorna? Verkar vara svårt att få tag i kochin om man inte vill åka flera mil.
#13 Kanske kan funka :) Annars kanske någon i närheten kan kläcka äggen åt dig :)
Jag känner bara rvå som har höns nu för tiden. Den ena hönsgruppen är inte i jätte bra form pga ålder så där vågar jag inte chansa o stå med kycklingar som mister sin "mamma" tidigt. Vill ju att dom ska växa upp med en van höna o få tryggheten o lära sig sig att bli höns från en höna. Den andra gruppen är ännu för omogen.
När jag tänker efter så skulle du ju kunna höra efter med HönsBörje i Norrtälje, tror han heter Kyller i efternamn.
Googlade o fick upp att han samarbetar? Med sin bror? Som driver E S F Produkter som medverkat i stora plågsamma djurförsök? Har ingen pålitlig källa till de här o cet inte om de stämmer men de var de jag fick upp efter lite googlande. Känns inte så jätte bra o köpa höns från någon som säljer djur i så stor skala o medverkar i plågsamma djurförsök.:( tyckte att de kändes lite samlar varning när jag läste om andra som varit där.
#17 Jag har ingen aning, har bara hört namnet.
#17 Hmm, kollade lite och Majsan kallar honom för underbar. Och hon är ju en sån som skäller ut folk efter noter om hönsen inte har det bra.