Nybörjare
Hej! Jag tror att vi ska Skaffa höns i framtiden. Men vilka höns är bra att börja med? Är det någon speciell ras som är speciellt bra för nybörjare osv? :) Tacksam för svar. Mvh Moa
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Hedemora höna tycker jag är en bra ras. Dom blir lagom stora, ganska ruvvilliga och finns i många olika färgvarianter. Alltifrån snövita till kolsvarta :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Tycker dom flesta rekomenderar Dvärgkochiner och Hedemora som en bra nybörjar ras rent allmänt.
Men det beror lite på. Vill ni ha massa ägg? Kött? Ska dom vara stora eller små? Vill ni ha någon speciell äggfärg? Ska dom vara duktiga ruvare?
Jag började med en mixad flock, favoriterna är nog Maran. Dom är så lugna och sociala.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
#2 vi vill ha ägg att äta. Äggen ska helst vara bruna men inget tvång. Stora eller små spelar ingen roll. Dom ska vara duktiga ruvare. :) finns det någon ras som passar mig? :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#3 Varför vill du att de ska vara goda ruvare om du vill ha ägg?🙂 Hönor slutar lägga ägg när de ruvar.
Dvvärgkochin är fantastiska nybörjarhöns då de kläcks i princip handtama. De är bra värpare.
Wyandotte är besatta ruvare, så köp en sådan om du garanterat vill ha kycklingar.
Lantraser som hedemora är medelgoda på allt, de är också härdiga (du behöver inte ha så himla varmt i hönshuset).
Man måste inte ha alla av samma ras, min flock består av nakenhalsar, silkeshöns, dvärgkochin och grönvärpsblandningar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 jaha.. Där har ni bevis att jag är nybörjare!! ;)) jag vill ha ägg iallafall. :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Asså jag vill ju både ha kycklingar och ägg. Jag vill inte ha dvärgkochin för dom tycker jag inte om. Men Wyandotte och Hedemora var jätte fina! Skulle jag kunna ha båda dom raserna? :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#6 Det går som sagt alldeles utmärkt att blanda flocken. Sen skaffar man tuppen av den ras som man vill att kycklingarna ska vara och låter hönsen ruva enbart de ägg som hönsen av den rasen lagt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 tänk bara på att inte tuppen är för stor för hönorna. Tex, att du har en tupp av stor ras, och höns av mindre ras. Men om tuppen är mindre än hönorna, det gör inget😃