Ruvande höna
En av mina höns la sig för att ruva för ungefär 25 dagar sedan. Efter att hon legat en vecka, fick jag se att hon var uppe och gick, och då passade jag på att kika hur många ägg hon verkligen lagt. Döm till min förvåning, att det bara låg ett ägg där🤔. När det gått 22 dagar, lyfte jag upp henne försiktigt, för att se om det kommit någon kyckling. Nej, det hade det inte, men däremot låg det tre ägg till. I förrgår när jag kom på henne, när hon lämnat sin väska, då låg det sju ägg där. Så jag kommer att låta henne ligga den tiden som hon skall ruva, så får jag se. Blir det inget, så kommer jag att ta bort äggen. Problemet är att jag inte vet vilket ägg, som är äldst. Är det någon av er , som råkat ut för samma sak? Jag vill ju inte att hönan skall ligga och ruva för länge, så nu räknar vi dagarna, för eventulla kycklingar.
Du kan ju prova att lysa äggen och se om det är liv i något av äggen?
Såhär ser utvecklingen ut i ägget men jag varnar för bilderna som kan vara stötande. Länk. Klicka på "Chick Embryo Development" bilden.
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Tack. En dum fråga, kan jag använda vad som helst och lysa dem med, eller måste jag köpa någon speciell lampa😞.
Jag använder lampan på mobilen och lyser med.
Men det var ju otroligt lätt och smidigt. Jag skall ta och göra det i morgon.
Har genomlyst dem nu. Fick lyfta ut hönan, och såg att det låg åtta ägg där, börjar misstänka att den andra hönan, går in där när det är ledigt och lägger sina ägg. Hur som helst, så tror jag, att fem är blivande kycklingar i , en kunde jag konstatera var helt tomt, och två var väldigt tveksamt. Får börja gå ut och lyfta ut hönan ur boet, för jag tycker nog att hon är lite magrare.
Märk äggen med liv i med en blyertspenna så du kan plocka bort dom andra äggen eftersom :) Det är inte helt omöjligt att den andra hönan lägger ägg hos ruvhönan :)
#6 ja, det gjorde jag, jag skrev en nolla, på det ägg som inte fanns något i, de andra skrev jag frågetecken på efter att jag skrivit siffror.
Okej, spännande och se om det blir några kycklingar :)