Tupp eller inte?
Tuppens roll tycker jag är viktig i en hönsflock. En som är snäll och beskyddande, som tar hand om sin flock. Det är ju inte alltid man har möjlighet till att ha tupp (om man bor i villaområde eller liknande till exempel) eller så kanske man inte vill ha tupp.
Har ni tupp till era hönor? Om inte, varför? Har ni erfarenhet av både utan och med tupp? Är det någon skillnad på hönornas beteende?
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
mina höns är ju inte så gammla än men jag kommer behålla en tupp iaf men jag har mina höns för kött primärt o ägg sekundärt o då behövs ju en tupp av naturliga orsaker. kommer dock o sälja av höns överskottet på framtida kycklingar och tupp överskottet kommer hamna i frysen
Jag har två tuppar och två hönor, säljaren sa att det går jättebra, att ha dessa ihop. Än så länge gör det de. Tuppen håller ju lugnet i hönsgården talar om var maten är , Ja tuppen är bra att ha, om man nu kan ha det.
Jag köpte höns i lördags! Rasen skånsk blomme blev det. Där medkom En tupp fyra hönor och sju kycklingar vilket kap! :) nu sitter jag och håller dom små liven. Roligt med lite nya djur på gården! https://www.google.se/search?q=skånsk+blommehöna&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=yt50Uby9FIbV4QSxsoCwDQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672#biv=i%7C10%3Bd%7CuUxwPja4RlW4nM%3A
#2 Oj, 2+2 häftigt att det funkar.
#3 Jag har också skånsk blomme, 2st, inte genbank dock :) Dom har precis börjat värpa :)
Jag har för tillfället två tuppar, en ungtupp på 6-7 månader och en ungtupp på ca 11veckor. Tycker det funkar bra. Den äldre tuppen tar hand om hönorna fint, håller ordning och utkik efter faror. Ser till att dom äter och mår bra. Lilltuppen är mest en liten vilding än så länge.. :)
På bild: Lilla tuppen :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Räven tog våran underbara tupp för ngr veckor sedan och först härom dagen vågade jag släppa ut dem löst igen. Jag upplever en stor skillnad, tuppen höll ihop dem och höll koll, nu spankulerar de omkring i små grupper eller var för sig. De hackade lite på varandra i början, eller särskilt på tuppens bästis i början men nu verkar de komma överens igen. Har bara åtta st. Hoppas nu att ngt av äggen i kläckaren blir en värdig efterträdare till lille John.
# så tråkigt. Håller tummarna att du får någon efterkomma från din fina tupp.