vilken ras rekomenderar du?
Jag och min man fumderar på att Skaffa höns. Jag var först inne på dvärgsilkes men efter att ha läst lite mer om dom så tror jag att de är en för känslig ras för oss. Min man vill ha "pettson och findus höns" vet inte riktigt vad han menar med de. Men vi är iaf överens om att vi vill ha en tålig ras så att vi slipper isolera hönshuset och hönsen ska gärna vara lättskötta, gilla ruva och vara bra äggläggare. Vilken ras skulle du rekomendera? Vi har ett stort hönshus så stora raser är inget hinder. Hönsen får gärna vara sällskapliga oxå. De är tänkt att dom ska gå i en stor voljär på dagarna i början men på sikt gå fritt i trädgården. Vi har ett vanligt gunnebostaket "dagisstaket" runt tomten, tror ni hönsen stannar på tomten? Tomten är ca 2500kvm med både gräsmatta och skog.
Hedemora verkar ju passa in på era kriterier. Men även Maran eller Sussex skulle funka. Dom flesta större raserna är ju tåliga.
Ljus Columbia Sussex tycker jag ser ut lite som "Pettson och Findushöns" :)
Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)
Alla lantraser är väl tåliga, per definition kan man väl säga. Framavlade för att klara vårt klimat, och gå runt och picka, och ta hand om sina kycklingar. Jag hade Åsbohöns ett tag, en lite mindre ras, med blandade färger och granna tuppar - men det finns många att välja bland.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Då kommer jag att rekommendera dig att skaffa dig dvärg kochin😃.
De rekommenderas faktiskt som första gångs höns. De är lugna, trevlig, ruvar gärna 8 kanske lite för mycket hos en del individer, nyfikna mm. Skulle de vara så att det blir väldigt kallt, kan du avskärma den delen som de sover i, med t ex matta (trasmodell), så blir det varmare just där de sitter.