Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 89 ggr
[RasaNebulis]
0

Innan man köper sina första höns?

Har själv ingen tidigare erfarenhet av höns (annat än att ha matat andras), så mina frågor är av ren nyfikenhet då jag inte har möjlighet att ha hönsfåglar i dagsläget men i framtiden skulle vilja ha det förutsatt att mitt boende ändras.

Det jag undrar över, är vad som egentligen gäller när man köper höns?
Läste ett gammalt inlägg från 2013 där det togs upp om grannars tillstånd.
Behöver man verkligen ha grannars tillstånd för att ha höns på sin egen gård/tomt?

Att man inte ska ha mer än 1 tupp bland hönor känner jag redan till, men är det något mer man bör tänka på?

Mvh

oh-la
1

Det beror på vart du bor. Bor du utanför detaljplanerat område får du ha höns. Bor du inom detaljplanerat område behöver du ofta tillstånd från kommunen. Hur tillstånden ser ut beror på vilken kommun du bor i. Vissa kommuner tillåter en liten grupp hönor utan tillstånd, men de flesta kräver alltid tillstånd om du också vill hålla tupp. Bor man utanför ditaljplan men nära sina grannar är det ingen dum tanke att prata med dem innan. Höns låter!

Man kan ha fler än en tupp om man bara har tillräckligt med hönor. Jag har 11 hönor och två tuppar.

Vad man i övrigt bör tänka på, ja. Bygg inte för litet. De senaste åren har hönsen behövt hållas instängda från oktober till maj ungefär på grund av Fågelinfluensa. Det är en del varje år som får sälja sina höns för att de byggt för litet och inte kan hålla hönsen instängda i de hägn de har.
Fundera över vad raser. Många väljer exempelvis dvärgkochin då de är små och behändiga, men missar att de är notoriskt ruvare. Har man inga planer på att utöka gruppen med flera kycklingar varje år är ruva de raser inget bra. Vill ma ha ruvare får man ha en plan för de tuppkyckling ar man får. I princip är det omöjligt att sälja dem.

[RasaNebulis]
1

#1: Tack så mycket för svar! 🙂

Okej, på så vis.

Ah, ja, det förstås, det är sant att de låter en del.

Jättebra tips om det med inhägnaden. Vill absolut inte att de ska vara trångbodda!

Självt tänkte jag mig nog en mindre grupp hönor där det är 1 tupp som gäller då.
Kanske ändras med tiden, men vill inte ha för stor flock.
Äter heller inte ägg och kommer heller inte börja (vad den saken anbelangar), så får ta och läsa på en hel del om de olika raserna.
Ska även ha det om tuppkycklingar i åtanke.