Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Läst 64 ggr
idaregina
0

Slå samman hönsgrupper

Hej!

Jag bor på en gård där det finns hönsgård med flera uppdelade sektioner av höns och tuppar och där målet (förhoppningsvis) är att de ska gå mer tillsammans i slutändan och inte så uppdelat.

Som det ser ut nu så är det en gård med sju tuppar, en med en hönsmamma och hennes tre hönskycklingar och en tredje gård med tre tuppar och fyra hönor.

Hur går man bäst tillväga för att få dem till en grupp? Eller är det bäst med två grupper? Hur många tuppar bör man ha?

Själv har jag ingen erfarenhet av fjäderfän men är intresserad av att lära mig och det är INTE mina fåglar utan hyresvärdens. Hyresvärden tar dock dålig hand om djuren och är sällan på plats och vi hyresgäster har fritt fram att pyssla som vi vill på gården och har det främsta ansvaret att mata och vattna fåglarna.

Tacksam för all hjälp och tips!

oh-la
2

Pratar vi om totalt 10 tuppar och 5 hönor behöver du först och främst göra något åt en stor del av tupparna. På 5 hönor ryms max en tupp innan hönorna blir alldeles för hårt ansatta av tupparna. Hönorna kommer i princip bli konstant pratade, jagade och stressade av så många tuppar. Skulle alla kycklingar vara hönor och det totalt är 8 hönor skulle du kunna spara en ytterligare tupp, men fler än så ärinte snällt mot hönorna. Ka du inte ta bort tittar är det bättre att hålla två grupper. En med enbart tuppar där du flyttar över två av tupparna från blandgruppenoch sedan låter ruvhönan med kycklingar gå ihop med gruppen med hönor och en tupp. Sätt inte ihop alla tuppar med hönorna!