Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Läst 206 ggr
Sasha W
2

Trasigt ägg men kyckling lever

Mina vaktel ägg var tre dagar efter kläckdag, jag utgick från att dom inte levde längre eftersom strömmen gått när dom var på dag 13 när jag inte vart hemma. Värmen där jag bor drivs av el så hela huset inkl kläckaren var på 13(!!!) Grader när jag kom hem efter att ha vart borta hemifrån i 14 timmar

För att ge kontext så hade jag alltså 5st vaktelägg på dag 13 i kläckaren och 6st på dag 11 vid händelsen.

Som vanligt gjorde jag ett test med att lägga dom i 37 gradigt vatten först men äggen rörde sig inte. Jag knackar alltid sönder mina döda ägg för att se på vilken dag jag förlorat dom för att kunna föra statistik på mina kläcka.

Knackade upp första ägget och det var obefruktat
Knackade upp andra ägget och det var dött på dag 13
Knackade upp tredje ägget och det var dött på dag 7

Sen kom jag till 4e och 5e ägget vilka jag knackade sönder samtidigt. Jag knackar alltid försiktigt upp sidan med luftbubblan för att det är enklast så

Till min stora chock och förfäran så möts jag av att båda två lever, dom har på något mirakulöst sätt överlevt allt detta!!!

Men nu är jag orolig att min dumdristighet kommer kosta dom livet… Ett blodkärl blödde lite men inte alls mer än en liten droppe på ena och den andras blodkärl och tunna lilla skydd är helt och hållet oskadat.

Jag sprejade dom försiktigt med lite vatten och tog in dom i kläckaren fort som in i bomben.

Finns det någon yttepytte chans att dessa kommer överleva?

Har så dåligt samvete :(

Pyttelite
0

Håller tummarna för att de överlever!

Se det som att du faktiskt räddat dom andra skulle bara slängt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sasha W
1

#1 tack snälla du ❤️ än så länge ser jag att den som förlorade lite blod ännu andas, den andra vet jag inte eftersom den inte är lika blottad, hoppas dom överlever 🥺

Dom resterande 6st som läs in två dagar efter dessa två rör jag inte och dom får ligga där lite längre i ett hopp om att dom klarat sig

Niklas
3

#2: Hur gick det med de två?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning