Äggkläckningstrenden
såg nu här om dagen andra mysartikeln om någon som kläckt kycklingar hemma ur eko-ägg. Det är så spännande, och roligt för barnen, lite som när man kläckte grodägg som liten fast priset är en urgullig kyckling istället för en groda. en kläckmaskin från kina kostar inte många kronor och eko-ägg finns i kvarterets lilla matbutik. Kommenatsfältet på FB är fyllt av närmare 400 personer som taggar andra med önskan om att testa själv.
Men vad händer med dessa kycklingar? Hönorna är inte så svåra att göra sig av med. hönor kan man ha flera av i en hemmaflock. Men tupparna? Hönsgrupperna svämmar redan över av tuppar som skänkes till nya hem. Alla ska till liv, ingen ska avlivas. Samtidigt hittar fler och fler övergivna tuppar i skogen som dumpats.
Sedan läser man om den tillvaro kycklingarna har i lägenheterna, för när det blir för enkelt försvinner förmågan att ta ansvar. Hoppla, kycklingar kläcktes, vad äter egentligen en kyckling? och kan jag har en skrivbordslampa som värme? va, ska de vara fler än en? Oj, kycklingar äldre än två veckor DAMMAR!
Är det bara jag som ser ett problem? Höns är inget djur du föder upp i en lägenhet! vart tog folks vett vägen? konsekvenstänk? Nu har det grott i mig så länge så jag måste skriva det. Det gör mig så irriterad! och man kan ju i alla fall önska att tidningarna som skriver om detta kunde lyfta fram att det inte är lämpligt, men nejdå, det är bara gull och mysigt och lite spännande… suck…
#0: Tidningarna borde ju också lyfta fram lagarna (som att inom tätbebyggt område krävs tillstånd att ha fjäderfä) som gäller.
Kan helt hålla med dig!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Håller helt med!
Gulligt, javisst, men sedan då?! Obetänksamt är vad det är och det borde inte framställas som något häftigt och kul och gulligt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ställ gärna den frågan på FB grupperna. Visst du kanske får en hel del sura kommentarer, men jag tror också många tänker efter.(förhoppningsvis)..