Massa ägg frågor
Så jag ska bli med Jumbovaktlar :)
Nu har jag massa frågor som jag vill ha koll på ifall jag får kläckningsintresse i framtiden
- Ruvar vaktlarna själva eller behöver jag köpa en äggkläckare?
- Hur länge håller obefruktade ägg innan dom blir dåliga?
- Behöver man en ägglysningslampa eller funkar en vanlig ficklampa för att kolla om äggen är befruktade?
- Vart kan man köpa små, bra men endå billig äggkläckare
- Hur länge ska kycklingarna stanna i äggkläckningsmaskinen efter dom kläckts?
- Vilkem ålder bör jag byta från kycklingfodret till värpfoder?
Kommer fylla på med fler frågor allt eftersom jag får fler funderingar
Tyvärr så är vaktlar numera dåliga på att ruva själva (precis som med en del hönsraser har det blivit bort avlat) så en äggkläckare är nog en bra ide.
Jag brukar använda lampan på mobilen (eller annan mindre lampa) när jag kollat befruktning på ägg när jag födde upp undulater, duvor, finkar och kinesiska dvärgvaktlar och tycker det funkat bra (man vill ju ha en lampa med smalt fokus som är rätt stark så det inte lyser massor runt ägget).
Övriga frågor har jag inte så bra koll på men vill själv veta svar på då jag också haft tankar under längre tid på att skaffa jumbovaktlar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: Vart kan man köpa små, bra men endå billig äggkläckare. Kolla Artic hen sida.
Hur länge ska kycklingarna stanna i äggkläckningsmaskinen efter dom kläckts?De klarar sig 2 dygn .Men jag brukar se till så att alla är torra och att det inte är ägg som ska till att kläckas.
Vilkem ålder bör jag byta från kycklingfodret till värpfoder?6 veckor byter jag från start foder till neutralt foder.
#1 #2 tack! om fler har input så får dom gärna lägga fram den
så fler frågor
väldigt synd att vaktlar inte ruvar, hade vart mer naturligt….
- hur skiljer jag hona från hane?
- är det skadligt att ha en tupp bland hönorna om man bara har två hönor eller ska jag skippa tuppen?
- så jag har en 11kg säck kycklingfoder, till två hönor, kan dom fortsätta äta det tills den är slut eller kan detta vara skadligt / dåligt för mina framtida familjemedlemmar?
- hur många vaktlar bör man ha per grupp som max/minst, både med eller utan tupp ;>
hur skiljer jag hona från hane?Beror på ras. En del är lite lättare att avgöra på medans andra är svårt och kanske får invänta tills ev tupp börjar gala. Annars tittar man på kammen och sadelhäng.
är det skadligt att ha en tupp bland hönorna om man bara har två hönor eller ska jag skippa tuppen? Nej, skadligt för att? Visserligen kan han skava sönder ryggarna på dom,och det är ju att föredra fler hönor. Är du inte intr av att få kycklingar så behövs ingen tupp.
så jag har en 11kg säck kycklingfoder, till två hönor, kan dom fortsätta äta det tills den är slut eller kan detta vara skadligt / dåligt för mina framtida familjemedlemmar? Farligt är det inte , men kanske du kan blanda upp det med basfödan en tid. Vaktlar har jag noll koll på så de frågorna överlåter jag till någon som kan.
Hade 15 ägg hemma, o som nu legat i min hemgjorda kläckare i 2-3 dagar, kände mig lite otålig och osäker på om det faktiskt fungerade så kläckte ett ägg för att kolla om det fanns vävnad, men gulan gick sönder, så jag offrade ett till ägg till min nyfikenhet så nu undrar jag om ni tycker att detta ser fertilt ut? Tycker mig se vit vävnad på gulan och såg också några pyttesmå blodådror på insidan av skalet, eller ser jag bara vad jag vill se? 😅

det är inte i skalet blodkärl bildas, utan runt äggulan. på dag tre i en fungerande ruvning ska du ha tydliga blodkärl. vilken temperatur och luftfuktighet har du? detta ägget har inget tecken på att vara befruktat.