Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Läst 355 ggr
sofia1992
2021-02-11 12:25
0

Skaffa höns

Jag håller på att planera hönshus. Är helt nybörjare med höns men har viljat ha i 5 års tid och nu känns det som rätt tid att skaffa. Tänkte ca 8-10 höns. Tänkte att hönshuset skall vara ca 3x4 meter. Dörren kommer vara i ena kortändan av hönshuset. När man kommer innanför dörren kommer det vara ordentligt med rum för förvaring och sedan en vägg samt dörr av hönsnät som leder in till där hönsen skall bo. Rakt fram tänkte jag sittpinnar på två olika höjder från vägg till vägg (dvs ca 3 meter långa). Under sittpinnarna någon sorts träskiva som det mesta avföingen faller på under denna träskiva tänkte jag att räderna ska finnas. Nu till min egentliga fråga som handlar om sittpinnarna. De är totalt då 6 meter sittpinnar. Vilket ju måste vara tillräckligt för ca 10 höns. Men kan man ha för mycket utrymme för dem att sitta på? Tänkte att de inte sedan sitter en och en om det är svalt/kallt under vintern. Hade lite tanke att göra det möjligt att sätta en värmelampa i ena hörnet om det behövs nåt tag vintertid. Då skulle de ha möjlighet att välja att sitta under den om behövs eller sitta utanför värmelampan. Kan man göra så? Som sagt helt ny när kommer till höns men vill lära mig så mycket som möjligt före vi bygger att det blir ett praktiskt och bra hönshus. Tar gärna emot tips på hönshusbygge och att ta hand om höns.

[Shettisar]
2021-02-13 10:10
0

Har du möjligen FB? Finns många bra grupper för hobby hönsägare och för dom som vill ha tips för bygge.