Fågelinfluensan har nu nått Mönsterås
”Fågelinfluensa har konstaterats på en fjäderfäanläggning i Mönsterås kommun i Kalmar län.”
”Det är det första fallet utanför Skåne. Där har tidigare fyra gårdar drabbats den här säsongen.”
Lyssna på inslaget från P4 Kalmar
https://sverigesradio.se/artikel/fagelinfluensa-kan-finnas-pa-fjaderfaanlaggning-i-lanet
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Härligt att man bor 1,5 mil där ifrån..
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

#1: så länge du inte har höns eller andra fjäderfän är det ingen fara. Det är inte en typ av Fågelinfluensa som smittar människor. Har du fåglar kan det ju bli tråkigt däremot.
Får hoppas att det går över snabbt!
I måndags kom beskedet att Fågelinfluensa konstaterats hos Sveriges största äggproducent. Beskedet idag är att cirka 500 000 hönor ska avlivas. För att hantera de döda djuren har man tagit hjälp av 30 soldater från hemvärnet.
Titta på klippet nedan:

glad att mina går instängda för tillfället. Inte på grund av Fågelinfluensa iofs, utan för att jag har en mård att jaga fatt på innan jag kan släppa tillbaks dem i sin vanliga gård. Nu kommer inte småfåglar in i deras gård heller. Hönsgården har bara en öppen sida som är tät med putsnät, resten är plåt. även taket är plåt.
Är inte rädd för egen del, men vill inte bli av med mina höns.
#5: Det är en besvärlig infektion - tur att dina höns ör skyddade.
Håller mina höns inne, fast å andra sidan hade de troligen valt att hålla sig inne ändå om de valt själva. De brukar inte vilja gå ut i snö!
Läste att det varnas för äggbrist nu när fler stora äggproducenter tvingats avliva sina besättningar för att de fått in smitta.
Ytterligare ett stall hos värphönsanläggningen CA Cedergrens i Mönsterås har drabbats av fågelinfluensan.
Lyssna på inslaget nedan:
Ett utbrott av Fågelinfluensa har upptäckts på en gård utanför Linköping.
https://sverigesradio.se/artikel/tusentals-faglar-avlivade-efter-utbrott-av-fagelinfluensa
Fjäderfän på en gård utanför Kungsbacka har konstaterats smittade av Fågelinfluensa, enligt länsstyrelsen. Nu har ett restriktionsområde upprättats en mil runt gården.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/fagelinfluensa-upptackt-i-kungsbacka

Vi bor precis på gränsen till restriktionsområdet i Kungsbacka, på utsidan så inte inom. Hönsen hålls fortsatt inne.
#11: Tråkigt med alla dessa utbrott - hoppas att ni slipper influensan.
Ett utbrott av Fågelinfluensa har upptäckts på en gård i Mjölby kommun, något som Corren var först med att berätta om. På gården finns 24 000 höns och de kommer avlivas med start idag.
Läs vidare: