Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 645 ggr
Ellenekli
0

Ta kycklingar från hönsmamman

Hej! Har nu haft höns i nästan ett år och några ägg ligger nu på ruvning och kommer kläckas nästa vecka. Hönan + ägg ska snart flyttas till ett ensamt rum eftersom det är för kallt i hönshuset för kycklingarna att överleva men eftersom stället som kycklingarna ska vara på när de kläckts är inomhus så undrar jag om man kan flytta hönan från kycklingarna efter de kläckts ev, håller på att kläckas, känns inte så snällt såklart med de känns snällast mot hönsmamman. Undrar om detta är en super dålig idé och om hönan kommer bli deprimerad på något sätt pågrund av detta.

Hade jag ägt en äggkläckare hade jag förstås lagt äggen där i redan men de har jag inte.

oh-la
0

Varför skulle det vara för kallt för kycklingarna i hönshuset? Mamman värme dem! Det är kycklingar utan mamma som inte klarar sig ensamma i ett hönshus.

Ellenekli
0

#1: eftersom de nu blir kallare ute och hönshuset inte har någon värme så kommer kycklingarna frysa så fort dom inte ligger under mamman, dessutom kan de inte vara i hönshuset i vilket fall som helst eftersom de ska separeras från flocken så inte någon kyckling blir plockad. När de separeras får de såklart värmelampa och de klara sig fint utan hönsmamman då, undrar bara hur det påverkar hönsmamman + kycklingarna ifall hon skulle bli av med dom efter de kläckts

oh-la
0

Det är inte snällt att ta kycklingarna från mamma. Hon skapar ett band med sina små de sista dagarna innan kläck och både mamma och kyckling präglas på varandra. Jag hade min sista kycklingkull i oktober när det var ett par minus ute och lät hela gänget Gå med sin mamma. Hönan håller kycklingarna varma. Jag separerar heller inte hönan från resten av gruppen, men jag har en god hönsmamma och en trevlig grupp. Annars väljer man oftast att separera hönan med egen del i hönshuset.

De som får kycklingar under höna nu, som jag känner, separerar aldrig på grund av temperaturen ute. Jag skulle heller aldrig låta en höna göra hela det jobbet som det innebär att ruva kycklingar, bygga bandet och präglas för att ta dem. Risken är också att hon lägger sig igen om hon inte blir bruten i ruva det av att vara mamma och går ner sig totalt genom att ruva igen. Låt henne behålla sina kycklingar, avgränsa en del i hönshuset med kompostgaller om du känner att du inte vill hålla henne med resten av gruppen, men ta inte kycklingarna från hönan. Risken är bara att du ställer till det för henne.

[Shettisar]
0

Varför inte ha värmelampan i hönshuset med höna o kycklingarna?