Storlek på hönsgård/hus
Jag har varit sugen på att Skaffa höns i något år nu och ska försöka få med resten av familjen på detta.
Jag tänker att 3-4 höns skulle passa oss och jag sitter nu och tittar på olika raser.
Det jag undrar över är hur mycket plats jag behöver för dom. Hur stort behöver hönshuset vara och hur mycket plats behöver dom i en hönsgård? Alternativet är att vi sätter upp ett stängsel i en del av trädgården men då finns det ju risk med rovfåglar.
Jag antar att hur mycket plats som behövs är olika med större och mindre raser men om man utgår ifrån en större ras.
Enligt Jordbruksverkets regler så får du ha högst 7 höns av större ras per kvadratmetet och högst 9 höns av mindre ras. Det är väldigt trångt och inget jag skulle rekommendera! Lanthönsklubben som arbetar för att bevara våra lantraser rekommenderar högst 2 hönor per kvadratmeter och det tycker jag känns vettigt. Det gäller under förutsättning att de har tillgång till utevistelse också på dagtid.
Det finns inga regler för hur stor utegård hönsen ska ha, men ju större desto bättre kan jag tycka, så länge det funkar med att ha tak över. Vi har ca 20 kvm utegård, men hönsen går mestadels fritt i trädgården.