Nybörjare
Hej, jag är i färd med att bli hönsägare till våren 2021. Och har en del frågor om typ ALLT 😂 Vi har fått tag i en lekstuga på ca 5 kvm och ska isolera den. Vi bor i Ö-vik och även om vi haft milda vintrar så kan det bli -25 vissa dagar här uppe. Behöver vi extra värme? Vilken värme behövs? Hur gör ni med luckan på vintern, får den stå uppe när ni tex jobbar så hönsen får gå ut om dom vill? Vilken ras ska man satsa på? Jag vill ju såklart ha ägg och tänker inte ha någon tupp så gärna någon ras som inte är så ruvningsbenägen. Gärna en ras som håller sig på gården då dom både får hönsgård men även lösa i trädgården. Som är rätt tålig då vi bor där vi bor. Och gärna sociala. Stugan är som sagt på 5 kvm men med isolering blir det kanske 4 kvm? Hur många höns skulle ni ha av den ras ni rekommenderar? Är inte ute efter att pressande hönsen utan ser gärna att dom får gått om plats :)
Behöver vi extra värme? Vilken värme behövs? Värmeplatta till vattenautomaten så att vattnet inte fryser och keramisk lampa som bara avger värme men inget ljus har jag. Den sitter rakt ovanför sittpinnarna. Jag bor långt söder om dig så kanske behöver du stärka upp med mer. Man kan ha element om man vill men då måste det tåla värme. Tror att det heter kamrörselement som rekommenderas.
Hur gör ni med luckan på vintern, får den stå uppe när ni tex jobbar så hönsen får gå ut om dom vill? Mina vill inte gå ut i snön, men så länge det är barmark så är luckan öppen dagtid, men de kan inte gå ut i trädgården, bara i hönsgården om vi inte är hemma. När snön har kommit brukar jag ta lite skräphalm och lägga ut som en gång och försöka locka ut dem. Fungerar ibland, men oftast inte.
Vilken ras ska man satsa på? Jag vill ju såklart ha ägg och tänker inte ha någon tupp så gärna någon ras som inte är så ruvningsbenägen. Eftersom du bor i norra delarna så tänk gärna att hönsen ska ha relativt liten kam, då minskar risken för frostskador om det är kallt. På Svenska lanthönsklubbens hemsida kan du läsa om flera raser som borde vara intressanta. Tåliga raser anpassade för vårt klimat.
Stugan är som sagt på 5 kvm men med isolering blir det kanske 4 kvm? Hur många höns skulle ni ha av den ras ni rekommenderar? Lanthönsklubben rekommenderar ca en halv kvadrat per höna, så 8-10 st är lagom på den ytan.
Höns är fantastiskt roliga djur att ha, kul att vi blir fler hönsägare!
#1 tack för alla svar 🤗 har alltid velat haft höns men inte haft möjlighet därför har jag inte grävt ner mig i fakta förens nu 🤓

Jag vill verkligen tipsa om boken Höns: raser, skötsel, uppfödning av Karin Neuschutz. Grymt bra med det mesta man behöver veta om höns. Grymt kapitel med rasbeskrivningar också. De flesta bibliotek har den om man vill kika i den. Problemet är att man vill köpa den sedan, för den är grym.
#3 tack så mycket ska genast beställa den 🤗

#4, inga problem 😊 jag är fullkomligt såld på den boken, en riktig bibel med allt från hur man bygger hönshus, foder, sjukdomar, avel, raser… Ja allt! Så jäkla bra! Vad gäller dina frågor. Värme i ett hönshus behövs om det blir minusgrader. Hönsen ska alltid ha tillgång till vatten som inte fryser. Höns är tåliga och klarar minusgrader, men dom kan förfrysa sig ganska rejält i kam och slör. Det är otroligt smärtsamt, även om hönsen klarar det. För värme gäller att du har rätt ip-klassning på källan. Vanliga element eller kupévärmare funkar exempelvis inte. Höns dammar enormt och risken för brand blir stor. Produkten ska också vara d-klassad, alltså godkänd för stallmiljöer. Kamrörselement brukar ha rätt klassning så det är ett alternativ om man behöver värme. Gällande luckan beror ju det på lite vart luckan leder tänker jag. Jag har lucka ut till 30kvm utegård under tak. Den står i princip alltid öppen. Är jag hemma öppnar jag även utegårdsdörren så hönsen får gå fritt. Personligen anser jag att man ska ge hönsen möjlighet att komma ut varje dag, året runt. Vill dom vara inne är det sedan upp till dom. Mina håller sig exempelvis i hönsgården vid regn. Hedemora ska ju vara härdigare, men de flesta höns klarar vårt klimat rätt bra. Se till att dom har ett varmt ställe att söka skydd på och skippa kanske raserna med störst kammar. Jag har brahma,och sussex och det är riktigt trevliga höns. Brahman upplever jag som sällskapligare. Finns både som stor och som dvärg. Utrymmet beror ju en del på hur mycket övrig yta hönsen har att röra sig på, samt hur stora höns du planerar att skaffa. Du får ju in fler dvärgar än stora exempelvis. Ska du ha stora raser skulle jag inte ha in fler än 4-5. Mitt hönshus är dubbla ytan från ditt, och det blir inte jättemycket golvyta med de 5 vuxna djur jag har.