Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 6718 ggr
AnnaLeo
0

Brun Bovan och lohman

Hej, jag har en bekant som tipsar mig att ha brun Bovan, men när jag söker på de på Google så kommer bara brun lohman, är det på något sätt samma fast olika namn eller är det bara lite info om Bovan så den slår upp nått liknade jag söker.

Maleficum
4

Vad jag förstår det som är det två olika typer av värphybrider som ofta används i värperier. Så vad dem heter beror nog mest från vilket företag som "framställer" de kommer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

oh-la
4

Det är precis som #1 säger. Lohman och bovan är produktionsnamn på två typer av värphybrider som tas fram för produktion från två olika uppfödare. Det är inga raser, utan en hybrid. För att det ska vara en Lohman eller bovan ska den komma från producenten av hybriden. Producenterna av hybrider säljer bara till ägg producerande företag. Folk som själva tar fram s.k.lohman eller bovaner hemma har inte riktiga värphybrider. Dessa kan ge ganska olika mängder både ägg, äggfärg er och variera i utseende. Ibland tar privatpersoner hand om uttjänta produktionshönor av typ Lohman eller bovan och säljer vidare. Dom brukar vara runt året och ska gå till slakt, men köpa för att få bli "gårdshöns". Nu är inte jag på något vis expert, men jag upplever att det oftast är Lohman som säljs. Man brukar kunna hitta dom i grupper på Facebook när dom säljs.

AnnaLeo
2

Okej, tack snälla för jättebra svar!