Raser
Hej. Vi ska Skaffa höns. Typ 4-5 hönor. Vi är ute efter ägg. Vill ha lugna höns eftersom vi har barn och vill ha dom frigående. Vi bor i utkanten av ett samhälle. Tips på ras, och gärna hur dom är. Gärna bilder oxå.
Nu har jag ganska lite erfarenhet av höns, vi har inte ens haft dem i ett år än.
Jag har wyandotte, silverudds blå, skånsk blomme, welsumer och Creme legbar just nu.
Generellt brukar man väl säga att de tyngre raserna är "lugnare" och de lättare lite mer flaxiga.
Jag kan dock tycka att "lugn" är en tolkningsfråga. Höns är ju liksom nyfikna och där är det inte mycket skillnad på raserna kan jag tycka. De är alla under fötterna på en och ska alltid kolla nya saker (plastpåsar, hinkar, verktygsväskor).
De tyngsta är alltid först ut på morgonen, pigga och glada medan de andra tar lite tid på sig.
Alla mina är lugna men welsumerna är mer skygga och håller sig i utkanten. De tyngre springer helst undan om de blir trängda medan de lättare hellre flaxar och flyger. Några har flygit långt, som en fasan, om de blivit trängda för mycket (CL).
Vi har pratat om New Hampshire eller Plymoth Rock. Men vi vet inte än.