Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1361 ggr
Äppelsnäckan
0

Någon här som har industrihöns?

Har någon här höns som innan varit industrihöns? Vet vissa som köpt loss hönor från farmer och låtit dem få ett bättre liv. Vad tycker ni om det?

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Cragan
0

inget jag själv skulle göra då jag ej vaccinerar mina höns, men för dem som endast har avtjänta industrihönor eller vaccinerar o vill så är det ett hyfsat billigt sätt att få vuxna hönor.
fast tar ju ett tag innan dom börjar lägga ägg igen efter den välbehövliga vilan som ruggningen innebär.

Vattnadal
2

Jag hämtade 12 från ett hönseri i höstas när de skulle slakta ut och byta damer i ena hönshuset (6000 hade de där). De var inte så fula som jag trott, lite kala här och där bara. Det tog ett tag innan det blev hönor av dem, men efter nån månad sov de på pinnen med de anhdra. Nu kan de sandbada,  leta insekter och annat en höna ska kunna. 3 av dem har vi fått ta bort då de blivit hängiga pga stress efter flytten.

Det var ingen lång period det kom lite ägg heller. Första veckorna kom det hyfsat, sen minskade det ner, men inte helt tomt. Nu, då de äter säd och matrester, kommer det 6-8 ägg i snitt per dag, på 9 vita damer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cragan
0

#2 va inte illa hört om folk som fått vänta ett par månader innan dom börjar lägg igen men kan ha varit från ställen som drivit dem hårdare