Vad ska jag göra med tupparna?
I början av sommaren kläckte jag upp 15 (höns-)kycklingar av olika raser. Nu är det bestämt var de ska ta vägen till hösten eftersom jag endast har höns på sommaren (bor vanligtvis i lägenhet men på landet på sommarn). De delas upp i två grupper och båda som ska ha höns vill bara ha en alt. två tuppar.. Min fråga är som titeln lyder, vad ska jag göra med resterande tuppar? Jag vill helst inte att de slaktas, dels för att jag lagt så mycket tid på dem att de kommer efter namn och älskar att gosa, och dels för att jag är vegetarian. Har hört att det är jättesvårt att sälja tuppar, stämmer det?
Ja, de brukar vara svåra att bli av med, eftersom det kan rejält otrevligt och plågsamt för djuren med flera vuxna tuppar i en flock. Ibland kan det gå att ge bort dem, men då är risken att de hamnar någonstans där man inte vill - tuppfäktning, hundhetsning eller liknande. Tyvärr är ofta det snällaste att slakta dem.
är för det mesta näst intill omöjligt att sälja tuppar så som #1 skrev är det oftast slakt som gäller.
för antingen human mat eller djur mat gräva ner dem är bara slöseri på deras liv endligt mig iaf
Det blir nog slakt då.. Resten av familjen äter kött så det blir inget problem, tycker bara det är så bortslösat, all tid jag lagt på dem.. Säkert fyra timmar/dag.. Men bättre än att de lider <3
#3: Det är inte bortslösat, alla slaktdjur borde få massor av omsorg i sitt liv. Var i stället glad att familjen äter i alla fall en del kött som levt riktigt bra och (förhoppningsvis) också dött bra.