Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketttips-råd
Läst 1130 ggr
LeeKnow
0

Äldre tupp?

Hej! Mina 10 kycklingar kläcks på söndag. Jag har hittat en som säljer tokfina tuppar på 16 veckor, är det vansinne att fråga säljaren om hon kan spara en tupp och sälja till mig när mina kycklingar växt på sig lite?  Är det bättre att låta tupparna gå och efterlysa en annan när mina är vuxna eller strunta i att köpa en tupp och behålla en av mina egna tuppkycklingar åt sina systrar?

wille_wille
0

16 Veckor ska nog inte vara några problem alls i åldersskillnad. Jag gjorde lika dant när jag såg en svarthönstupp som någon skänkte bort, den var ca 1 år och kycklingarna var någon vecka gamla. Åkte och hämtade den direkt så fick den Gå med några andra höns under tiden, har fungerat bra!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

LeeKnow
0

Tyvärr så skulle tupparna slaktas dagen efter att jag skrev om ingen ville ha dom, men ska skicka och fråga om dom blivit slaktade eller om de finns kvar :) Tyvärr så har jag inga andra höns, det var därför jag var tveksam.. Inte snällt om den skulle få bo själv.. :/

wille_wille
0

Nej om den ska bo själv kanske det inte är så schysst, om du inte känner någon som har höns den kan få bo hos så länge :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

LeeKnow
0

#3 Är det verkligen sant att höns är såpass inavelståliga att man kan använda bröder på syskon utan att något händer förens några generationer framåt? Tycker det låter lite sjukt men om det är sant så är det ju superbra! :)

Cragan
0

#4 det stämmer kolla bara om Bjurholmshöna