Trädgårdshöns
Vi kommer att flytta till ett litet hus med en ganska stor trädgård. Både jag och sambon har alltid velat ha några höns, och nu ser det ut att bli praktiskt möjligt.
Men vad tycker ni vi ska ha för slags höns? Det vore ju trevligt om vi kunde skaffa några av en gammal svensk ras. Vad är en bra "nybörjarsort"?
Och sen har vi det här med det praktiska. Jag har beställt den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789127132948/hons-i-tradgard/
Goda tips mottages gärna!
lantraser brukar vara tåliga o mig veterligen är det ingen av dom äldre raserna som är sönder avlad så dom skall funka som trädgårdshöns hela högen.
fast jag erkänner villigt att jag ej har så stor koll på dem så skall bli intressant och se svar från folk med mer kunskap om dem.
Större höns rör sig mindre annars är det bara fråga om tycke och smak. Ska ni inte ha tupp så spelar det ju ingen roll om ni väljer en Svensk lantras eller inte. Ta det som ni tycker verkar bäst. Själv har jag olika raser är ju kul med olika färg på äggen.
Har ni kollat upp med kommunen att ni får ha höns (om ni bor i tätbebyggt område). Det är olika från kommun till kommun hur många höns man får ha om man får ha höns i tätbebyggt område.
l'm back
#3: jopp, jag har läst lokala ordningsstadgan. Man får ha högst 5 hönor.
#4 Vad bra att du hade koll så att det inte blir problem sen
l'm back