Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettohyra-sjukdomar-beteende
Läst 1604 ggr
LinneaChristina
0

Skadad vaktelkyckling?!

Fick hem fyra fläskvaktelhönor i lördags som nu är ca fyra veckor. I går la jag märke till att en av dem långsamt lägger huvudet på sned och samtidigt sluter ögat, för att sedan snabbt lyfta huvudet igen och öppna ögat. Ser ut ungefär som om den motvilligt håller på att somna och sedan vaknar till.

Idag på morgonen fick den även "ryck" då den sprang baklänges, ofta in i väggen… Jag är totalt nybörjare på vaktlar, och fjäderfä över huvud taget, men det ser inte normalt ut!

Min första tanke var att den slagit i huvudet, även om de har lågt i tak och har verkat väldigt lugna hela tiden. Vad kan det annars bero på?

Typiskt, min favorit också, den som var tamast och mest framåt…

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Cragan
0

verkar den inte lida så skulle iaf jag avvaktat upp emot 1v och se om den blev bättre, ser man inga tecken på förbättring så skulle nog jag avliva då.

kan även vara nått neurologiskt o då är det ju inget man vill ha i avel

-Cissi-
0

Jag hade oxå avvaktat. Jag har en vaktelhöna som när hon var runt 7veckor plötsligt "gick på huk" hon åt bra och värkande normal i övrigt. Lät henne vara ett par veckor pga hennes bra allmäntillstånd och för att hon är vacker. Så ville inte gärna slakta. Nu är hon helt återställd och går som dom andra gör. Troligen hade hon skadat ryggen på nått sätt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .