Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikett: höns
Läst 3137 ggr
Anynomousfish
0

Holländsk Dvärg med Blommehöns/Dv. Kochin

Ska snart Skaffa höns igen. Funderar på Blommehöns eller Dv.kochin (ni får gärna skriva +- med dom raserna) men känner att jag inte klarar mej utan ett par holländska dvärgar också, därför undrar jag om det går att ha 1 holländsk tupp, 5 holländar-hönor tillsammans med 1 dv.kochin/blommetupp och 5 dv.kochin/blommehöns? Kommer det bli bråk eller kommer tupparna hålla sig till sina egna hönor och kommer raserna korsa sig?

dermot
0

Raserna kommer korsa sig ja! Jag hade valt att bara ha holländartuppen och ingen stor tupp för de små hönornas skull. :) är korsningstuppen ändå relativt liten/samma storlek som de små hönorna så är det säkert inget problem så länge de har plats. De kan bråka i början men det är för att göra upp rangen, sen kommer det nog vara lugnt. (Det ger jag dock inga garantier på, bara personliga erfarenheter ;) ) Jag har flertalet tuppar i min blandisgrupp och sen har vi alltid minst två tuppar hos avelsdjuren.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Anynomousfish
0

#2 Synd :( Är en sån som vill ha renrasigt, så då blir det inga holländare alls isåfall :(

Har du någon erfarenhet av Dv.Kochin resp. Blommehöns? Vill ha en snäll ras som håller sig på gården och lätt blir tam men som lägger stora ägg och ger mycket kött vid slakt..

dermot
0

#2 Vi har blommehöns och de är trevliga men inte alls lika kelvänliga som våra andra raser, de håller sig på gården (har några lösa som går med min blandisgrupp och det är inget problem), men om de är en bra köttras kan jag tyvärr inte svara på med egna erfarenheter. Äggen väger ungefär 50-60gr Nu var det några år sedan jag hade ett gäng med Dvärgkochin men vad jag minns så är de mycket trevligare men betydligt mindre så tror inte det är mycket kött på dem och äggen är ju mindre. Vill du ha en trevlig, relativt stor ras som lägger bra med ägg ( på runt 60gr) så rekommenderar jag Faverolle. De är dessutom framtagna just för kött så jag tror de kan passa dig!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

-Cissi-
0

Jag har några faverolle tycker inte dom lägger riktigt så stora ägg som 60g mina ligger kanske på runt 50g men det ska vara en välldigt bra köttras. Jag har både Wyandotte och faverolle och och dom är mycket trevliga individer. Rör sej inte så långt från hönshuset när dom går löst (inte i hönsgården) handtama och har hållit på med dom mycket från dom var små kycklingar tuppen och hönorna går att plocka upp och klappa om man vill. Och wyandotterna är bra ruvare och tar utmärkt hand om sina kycklingar. Vill du ha mycket kött satsa på typ faverolle, Wyandotte, ev stor braham? Vill du ha stora ägg satsa på lohman. DV Kochin är inte rätt ras för nått av det. Dom väger 750g för en höna och 850g för en tupp =inte mycket kött på benen.. Och äggen väger som bäst 30g

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anynomousfish
0

Jag vet att dvärgkochin är helt fel ras för det jag vill ha egentligen. Men syrran min vill absolut ha dv.kochin och jag är lite rädd för tuppar och större höns då jag blev attackerad av en tupp som liten, har även läst att dv.kochin i stort sett föds handtama så det fick bli dom.. :) Dock så blir det förmodligen så att jag skaffar blommehöns senare, även fast jag vill ha renrasigt..

-Cissi-
0

Du behöver ju inte ha flera tuppar :) skaffa blommehöns och tupp och strunta i tupp till DV Kochin, ha några hönor bara. Då är blommehönsen renrasiga iaf. Och man ser ju vilka ägg som dvärgarna lägger så lätt att solla ut om man vill kläcka fler.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Anynomousfish
0

#7 Jo men vill ju ha dv.kochin renrasiga också.. :( 

Är blommehönsens ägg/kycklingar låttsålda?

Tänker på att dom inte gärna ruvar, men dv.kochin är ju totalt ruvgalna så om en dv lägger sig för o ruva så kan man ju egentligen bara ta dennes ägg och lägga under blommeägg, då blir det inga blandningar överhuvudtaget. Men har ganska litet hönshus och kommer inte kunna ruva fram hur många kycklingar som helst om dom ska ha någon plats att röra sig på, speciellt inte eftersom blomme ändå är ganska stora..

-Cissi-
0

Såvida du inte kan dela av hönshuset så går det tyvärr inte. Du får välja ena. Blommehöns är utrotningshotade och jag vet att dom ingår i en genbank. Har för mej att dom är svåra att få tag på pga detta. Det skulle ju vara super om du ville Gå med och bevara arten http://www.kackel.se/genbank.html Jag har rätt mycket höns/kycklingar unghöns i mitt hönshusoch det fungerar bra. Dom är ju endå ute majoriteten av dagen och är enbart inne för att sova, värpa och äta.

Anynomousfish
0

#9 Man behöver inte vara med i genbank, vet flera som inte är det. Och svåra att få tag på verkar dom inte vara. Hittat flera som säljer… 

Känner att genbank blir lite för mycket för mig.. Om jag förstått det rätt så är det mycket med att man inte får ha andra raser, får inte sälja ägg måste vara väldigt noga med hygien o.s.v?

Varför går det inte att göra så som jag sa om det först gick bra att ha blommetupp+blommehönor med dv.kochinhönor?

-Cissi-
0

#9 antar att du menar mej. Självklart behöver man inte vara med i nån genbank. Tänkte bara att om man vill och har rätt förutsättningar så tycker jag att man kan hjälpa en ras som har det knapert. :) Jag har inte koll på hur det funkar att ha höns i genbank, har bara haft kaniner och grisar i genbank. Blomme tupp+ hönor och DV Kochin hönor funkar bra. uppfatade det som du ville ha en DV Kochin tupp oxå.

Anynomousfish
0

#10 jaha :) nej det menade jag inte, menade som du :)

-Cissi-
0

Okej :) då funkar det utan problem :)