Lysa ägg
Hej! Jag har 6 ägg i en äggkläckningsmaskin och har idag lyst igenom alla. Jag ser klart och tydligt liv i 2 ägg. 1 ägg har mörkt grönt skal som jag inte lyckas kunna se igenom. Några ser dock knepiga ut. 1 är som en stor klump inte så mörk utan mer som äggula kanske, men stor och man ser 2 olika luftblåsor eller vad de kallas. Så vad tror ni om det?
I 2 andra ägg ser man 1 tydlig blodådra som går ett varv runt ägget, inget mer, inga trådar eller liknar som en spindel som jag läst andra kalla det utan bara en enkel blodådra. Vad menas med det?
Tacksam för svar.
Ps. De är idag 8 dagar gamla!
Luvinis Råttor
gissar på att dom med klumpen är obefruktade/eller så tog dom sig bara inte.
mörka ägg kan vara svåra att se får hoppas på att det är liv i det 🙂
dom med en "blodådra" i sig det är dödens ring dom kan du kasta men var lite försiktig det kan vara ganska högt tryck i dem o du vill inte att dom exploderar i närheten av en fungerande näsa.
så med lite tur har du 3 kycklingar om 12-13 dagar
Ja vi får hoppas 🙂9 Dagar kvar nu. Det blir bara alltmer svårt att lysa äggen. Nu är dem ganska mörka inuti.
Luvinis Råttor
är själv på kläck nummer 2 för i år o även det sista har 8 kycklingar som bor nere i källarn ett tag till (dom skall dock flytta till ena syrran)
dom 15 äggen skall lysas i morgon eller om 2 dagar får se när jag får för mig att göra det 🤪
va på 15 ägg dom första 8 kom med
Jag är inne på 3 kläcket i maskin och så har jag haft två hönor som ruvat fram egna. Min "röda" höna började ruva på nyår och min blåa höna fick kycklingar för förra helgen och i tisdags bärgade min "svarta" höna ruva och idag har den röda börgat sura igen.. Vet inte om jag ska försöka få henne att sluta.. Hur man nu gör det :P Kul med kycklingar men börgar bli lite överflödigt med tuppar som man inte kan slakta på några månader..
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jo jag känner själv att det är ju en stor riskt med många typpar. Speciellt om vi bara får 3-4 kycklingar XD
Vi kommer även köpa på oss några fler ägg i början på maj. Så fler hoppas jag att det blir :) Sjukt spännande! :)
Luvinis Råttor
Har man otur blir alla tuppar.. Får man 10kycklingar brukar 6st bli tuppar så lite mer än hälften tyvärr.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Så gick det med det. Inga kycklingar som kläcktes fram så jag och sambon öppnade upp och kollade. 4 var befruktade men klarade sig inte så långt då de dog ganska tidigt i utvecklingen.. Idag har vi fixat 20 nya ägg och hoppas självklart på lite mer tur :P
Luvinis Råttor
#7 lycka till och hoppas på bättre resultat 🙂
Håller tummarna för bättre resultat! :)
Hur ofta kan man lysa äggen utan att de tar någon skada? Jag funderar på om det var därför de förra dog tidigt.. Nu har jag bara kollat än gång och använde röd och blå penna för att markera i vilka jag såg något i. Lite roligt projekt sådär 🙂
Luvinis Råttor
Jag brukar bara lysa en gång runt en veckas "ålder" men man kan lysa rätt offta men vara försiktig på att inte ha kläckaren öppen så länge.
#11. Hmm, nu med 20 ägg blir det mycket öppnande om man ska lysa igenom alla.. Jag bör nog ta det lite mer försiktigt. På lördag är de 1 vecka gammal, och jag lyste för 2 dagar sedan. Så tänkte vänta igen tills de är 1.5 veckor och hinner växa och utvecklas lite mer :P Sedan tänkte jag lysa igenom en sista gång precis när man skall börja sluta vända dem.. På så sätt hoppas jag att jag inte förstör dem så mycket :P
Luvinis Råttor