Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 1388 ggr
Birri
0

Traumatisk stress

Kan hönor bli så chockade att dom helt slutar värpa och bara vill sitta inne och kura?

Jag har en liten flock dv. kochin på 4 hönor en tupp, alla är ca 2 år. För ca en månad sedan hade en höna kommit ifrån flocken när jag stängde hönsgården på kvällen. Ja, jag borde räknat in dom, men dom har alltid hållit ihop. På morgonen hittade jag hönan vid grinden söndertrasad och halv uppäten, vi tror att det varit en kattuggla som varit framme tidigt på morgonen. 

Sedan dess har mina hönor inte velat lämna sitt lilla mini-hönshus för att komma ut, och inga ägg blir det heller. Förut tog dom varje chans att komma ut i det fria, och värpte gjorde dom också bra.

Återhämtar dom sig?

Cragan
0

stress kan få höns att sluta värpa brukar dock lugna ner sig ganska fort och återgå till det normala.
kolla om rovdjuret som kalasa på höna är kvar och skrämmer dem annars vet jag inte riktigt vad det kan vara.

Allva
0

Jo då, vist kan de bli chockade, men som Crakan säger så brukar det inte sitta i så länge. 
Tänkte på att om du har ett litet hus åt dem så kanske det är flyttbart? Kan räcka att vända på huset om de inte snart börjar våga sig ut.

Lycka till 🙂