Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 2485 ggr
Kpsson
0

Allmänna frågor om hönor

Hej

Skall nu till våren skaffa en liten hönsflock. Funderar på Hedemora, Dansk lanthöna eller någon blandras.. Vill gärna ha en tupp  för flockens skull och 4-5 hönor. Det är för ägg och sällskaps skull så  jag vill inte ha någon hispig, räddhågad ras. Vill gärna att de skall komma  springande när de ser mig och barnen. Inte heller någon ras som är äggkanoner som snart blir utslitna. Läst en massa böcker och info på nätet och har en isolerad friggebod på 10 m2 som de få ca 6 m2 att bo på medan resten blir för foder mm. Hönsgård kommer byggas och fritt gående när vi är hemma (Bor på landet och då också Mickel räv och duvhök i närheten).

Nu till mina frågor…Som jag känner just nu så vill jag  inte vill ha kycklingar (kan ju ändras) hur gör jag då? Vissa hönor vill ju verkligen ruva och är det inte grymt att inte låta dem göra det då? hur gör jag för att bryta det mönstret om någon verkligen vill? Vilken ras eller blandis rekommenderar ni? Vill helst inte ha någon tung ras eller med fotbeklädnad. Vill ju ha tama,( ja jag förstår att vägen till deras hjärta och hjärna går genom magen :)) och lagom med ägg för familj och kanske vänner. Hur får jag tag i friska höns? Bytardagar verkar ju vara lite vanskligt då smittor lätt sprids? Någon som vet någon bra säljare i Västra Götaland eller Halland? Bor själv mellan Göteborg och Alingsås.

Tacksam för svar

=)

tlover
1

"Som jag känner just nu så vill jag  inte vill ha kycklingar (kan ju ändras) hur gör jag då? Vissa hönor vill ju verkligen ruva och är det inte grymt att inte låta dem göra det då?"

Vill du inte ha kycklingar så går det nog bra, vi har kämpat och kämpat för att få kycklingar, vi fick tillslut ruva i äggkläckare och detta trots att en av våra hönor surar med jämna mellanrum.

Skulle någon börja sura är det "bara" att ta ut henne ur redet (ha handskar) och ha henne på ett ställe där hon inte kan ruva en natt eller så (vi har en bur i buren).

Vi köpte höns direkt från gård och senare ägg, jag har aldrig varit på en hönsbytar dag så det är definitivt inget måste.

l'm back

Cragan
1

där söder över skall det finnas en del eller rättare sagt sett en del fjäderfä säljas från dom regioner på olika fb sidor jag är med i. kan skicka länkar till sidorna slutna grupper om jag minns rätt dock men dom acceptera ju mig så alla kommer nog in som vill🤪

#1 fusk att ha så lättbrutna surisar en av mina brahmor jag hade ruva i 6 månader o dom jag har nu vill dom sura då surar dom så bara att erkänna sig besegrad för min del

[Hönan]
0

Inom alla raser finns individer som vill och behöver ruva. Om du inte vill ha en ras med ruvvilliga hönor bör du undvika lantraser och dvärgar, ta gärna en hybrid av något slag eller någon rashöna som avlas för utseende/utställning, de hönor som lägger sig på ägg ändå kan du sälja bort till någon som vill ha ruvande höns. Det är enda sättet som jag ser att du kan klara dig ifrån det. Du kan givetvis mota ruvhöns ur sina reden men då ställer jag dig frågan - på vems villkor vill du ha höns? För djur är djur och vi kan inte ha dom på våra villkor bara för att vi tycker si eller så. Deras behov och drifter måste komma först.

Friska höns får du tag på genom seriösa uppfödare. Det finns otaliga hobbyhönsägare som säljer det ena och det andra, men det är mycket vanligt att höns kommer med ohyra och virus. Sen är olika raser olika motståndskraftiga såklart. Lantraser är väldigt tåliga och har bra motståndskraft, men jag rekommenderar inte att du väljer en lantras då de alla har rel hög ruvvillighet och det vore inte rätt mot djuren att störa dem när de vill ligga.

JossanH
0

Vi skaffade höns förra våren. Det var planerat att ha höns men blev lite hastigt då våra grannar fick hem ett helt gäng höns som skulle slaktas om ingen kunde ta dom. Utav dessa tog vi 6 hönor och en tupp. Hönorna var värphybrider och en har tyvärr fått avlivas pga äggledarinflammation. Som tur är har alla haft sina pauser nu under sensommar/höst/vinter och det känns ju alltid bra för att minska risk för urkalkning. Resten av hönsen har vi skaffat lite pö om pö under året. Vi har haft några rasrena men mest blandisar. Jag älskar blandraserna :) Våra grannar har kläckt fram blandraser som vi har fått utav och så köpte vi genom blocket nu ganska nyligen och dessa fick sitta ihop med en av våra grannars ungtuppar för att utesluta smitta. Nu går alla ihop. Av våra 12 hönor får vi just nu ca 4-5 ägg per dygn. I den här familjen går de åt. Så på 4-5 hönor kanske du bara får 1-2 ägg per dygn om du inte har värphybrider som oss som i början gav 4-5 ägg på 6 hönor. Ang tama så locka på dom när du kommer med godsaker. Jämt när jag ger rester så ropar jag på dom och då brukar de komma flaxande och springandes. De som redan var vuxna är de som faktiskt tagit till sig lockropen allra snabbast.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Catta-
0

Hur har det gått? :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"