Nån som haft Lakenfelder?
Vi kommer att Skaffa höns kring nästa sommar om allt går enligt planerna, å jag undrar lite om Lakenfelder, finns det någon här som haft såna och kan berätta lite mer om hur de är att ha?
Vi vill ha höns mest för äggen, har förstått att dessa inte ruvar så bra men det behöver de ju inte heller om man mest bara ska äta äggen.
Har aldrig haft höns eller ens en fågel förut så jag är väldigt ny inom detta men läser på lite sakta men säkert! Finns så galet många olika raser så man vet knappt vart man ska börja.. men dessa blev jag väldigt förjust i 🙂
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ingen som kan berätta någon om denna ras? 😕
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ser att tråden är inaktuell men kan beskriva hur jag upplever mina Lakenfelder (de är snart 3 ½ månad) om någon annan funderar på att skaffa.
Vi köpte daggamla kycklingar som resulterade i 9 hönor och 12 tuppar.
Jag tycker för det första att det är en väldigt vacker fågel som är pigg och vaken. Innan jag skaffade dem fick jag höra att de var flaxiga men det upplever inte jag.
Lakenfeldern lär inte vara någon bra ruvhöna.
Tupparna började gala när de var 8 veckor, nu har de börjat att uppvakta hönorna men det är sällan som de muckar mot varandra eller på annat sätt är elaka mot varandra.
Vi ska behålla 3 eller 4 tuppar och det är sannerligen inte lätt att välja ut vilka, ALLA är vackra.
Om någon här inne är intresserad av en Lakenfeldertupp så finns vi i Södermanland, kycklingar kommer att kläckas våren/sommaren 2016.
hej Ann-Christine.
Skulle vilja köpa avelsägg nu under våren 2016 av dig om det går bra.
Jag bor utanför Stockholm så det blir lite långt att åka.
Vänligen Annette
Hej Annette.
Kul att du är intresserad av denna underbara ras (intresset sprider sig otroligt).
Under våren kan vi tyvärr inte sälja några avelsägg, vi har skaffat nya avelsdjur, bland annat fyra tuppar som är helt obesläktade med varandra och vi vill först se att det blir bra befruktning innan vi vågar oss på att sälja avelsägg.
Mvh Ann-Christine