Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettvaktlar
Läst 1892 ggr
JossanH
0

Utegård till vaktlar

Hur stort hade ni velat ha som minst till 20 vaktlar? Ute. Har dom inne på ca 11kvm, hade ca 13 vaktlar på 6kvm ute förra sommaren men tyckte det blev lite väl skitigt fort där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cragan
0

hade ungefär 1 vaktel per 0,7 kvm när jag hade vaktlar o under den tiden så vart det aldrig så skitigt att man kände sig tvinga till städning utanför 1 månads intervallen när jag städa ändå.  om man bortser får det lilla området dom alla bestämde sig för att ha som natt plats det fick städas 1gång i veckan

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild från i höstas när vaktlarna flyttade in. Tycker att drygt 0,5 kvm/vaktel är alldeles lagom inomhus (kräver sällan städas och luktar i stort sett inget). Men vet inte hur stort de kräver ute.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cragan
0

låter som att 0,5kvm duger gott o väl då 🙂  rent lagligt så går det dock ha mindre per fågel minns dock ej exakta siffror är ett par år sedan jag hade vaktel

JossanH
0

#3 lagligt känns det som att fjäderfän ofta får hållas väldigt många på väldigt liten ute 😳

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cragan
0

#4 jo rent lagligt så får man sätta dem så pass trångt att iaf inte jag kommer upp i den tätheten innan jag bygger större eller som med hönsen har dem fri gående.
då jag rent lagligt får ha dem i voljären 24/7 men känns inte rätt