könsbyte vaktel
Låter knäppt men funderar på om min ena vakten hona har gått och blivigt en hane… Kollade henne i kloaken och hon skummade och hade en knöl som hanar brukar. Hon kan inte heller blivit parad nyligen eftersom hanen dog för ca 4 veckor sedan. Jag sett att hon har värpt.. Hon har blivigt olik vid kloaken jämfört med övriga hönor. Kan hon vara sjuk?
Känns knäppt att fråga men förstår inte alls vad som hänt :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har hört talas om höns som ändrat sig och blivit tuppar tidigare så jag tror inte alls att det är omöjligt eller ens speciellt konstigt i höns-sammanhang heller egentligen utan bara så pass ovanligt att vi tycker det är konstigt.
Har tyvärr inga källor att referera till så ta inte mina ord rakt av för sanning ;). Men såg det på ett naturprogram på tv för några år sedan.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Bara vid en snabb googling hittade jag detta:
Expressen: Höna blev tupp
Sydsvenskan: Höna blir tupp
Ett annat forum: Höna som blivit tupp
I artikeln i expressen påstås experter säga att det händer ca 1 gg på 10 000. Om det stämmer är det ju faktiskt inte alls så ovanligt ändå.. hur många miljoner kycklingar kläcks det under bara ett år i Sverige till exempel?
😃
Intressant :P då är jag inte helt ute och cyklar. Får se om hon börjar sjunga snart då :) jag som precis satt ägg i kläckaren för att få fram en ny hane åt dom :P och några yngre hönor, då nuvarande börjar bli gamla.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Vad artiklarna och forumet dock inte ger svar på är ju om de nyblivna tupparna faktiskt är kapabla till att befrukta. Så vill du ha en fertil tupp är det nog smart att ta en kyckling ändå. Däremot har du nog fördelarna av gruppens välmående med en tupp i flocken med henne som tupp oavsett. ;-)
får erkänna att jag ej vet om sådana tuppar kan befrukta men dom bör ju kunna hålla ordning som en tupp gör i flocken 🙂
#5 precis Men blir hon även fertil är det kanske en bonus? Du får berätta hur det går sen! :-) Om hon börjar sjunga o s v och om hon rent av blir fertil vore det ju väldigt spännande att få veta! Hi hi ;-b
Ska kolla om äggen blir befruktade innan jag introducerar en ny hane :)
Jag har varit med om "sexbyte" på en gammal skrattduva jag hade. Vet att vi prata en del om det på gymnasiet (vilket var många år sedan så minns inte allt) och vi hade ett helt akvarium där alla svärdbärarhonorna utvecklades till hanar efter ett tag (dock fatta ingen varför) och vad jag vet är det i princip bara honor som kan utvecklas till synliga hanar men hos de flesta djurarter blir de infertila.
Hitta detta när jag sökte lite:
""Sex reversals do, in fact, occur—although not very frequently," states a 2000 report published by the University of Florida's Institute of Food and Agricultural Sciences. "To date, however, spontaneous sex reversal from male to female has not been reported."
That's because the mechanics of this biological phenomenon seem to work in only one direction. Normally, female chickens have just one functional ovary, on their left side. Although two sex organs are present during the embryonic stages of all birds, once a chicken's female genes kick in, it typically develops only the left ovary. The right gonad, which has yet to be defined as an ovary, testes, or both (called an ovotestis), typically remains dormant.
Certain medical conditions—such as an ovarian cyst, tumor or diseased adrenal gland—can cause a chicken's left ovary to regress. In the absence of a functional left ovary, the dormant right sex organ may begin to grow, according to Mike Hulet, an associate professor at Penn State University's department of poultry science.
"If the activated right gonad is an ovotestis or testes, it will begin secreting androgens," Hulet told Life's Little Mysteries. Androgens are the class of hormones that are largely responsible for male characteristics and are normally secreted by the testes. "The production of androgen would cause the hen to undergo behavioral changes and make it act more like a rooster."
The hen does not completely change into a rooster, however. This transition is limited to making the bird phenotypically male, meaning that although the hen will develop physical characteristics that will make her look male, she will remain genetically female. So while the hen will no longer lay eggs, she won't be fathering any offspring, either."
http://www.livescience.com/13514-sex-change-chicken-gertie-hen-bertie-cockerel.html
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#8 Intressant :) har varigt med om könsbyte på Svärdbärare tidigare.
Vakteln som värkande bli hane har iaf inte fått nån avkomma. Testade med några ägg i kläckaren men utan resultat.