Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 3692 ggr
[Leifsdotra]
0

Vad betyder hönsens läten?

Imorse när jag var ute hörde jag att en höna lät högljutt "baaa-bapp" lät hon högt flera gånger. De andra hönorna kuttrade lågt samtidigt. Jag gick dit och kollade och allt såg ut att vara ok och de verkade inte oroliga. Jag är helt nybörjare på höns och lär mig eftersom … 

Hittills har våra höns varit rätt så lågmälda i sina läten, förutom tuppen när han gal förstås :-) Hela flocken är unga fortfarande och de  har inte börjat värpa ännu. Kan det vara det som är på gång?

Cragan
0

är inte helt omöjligt att du har ett ägg att hämta 🙂  brukar kunna bli ett jäkla liv när det är ägg dags

[Leifsdotra]
0

Håller tummarna, de börjar komma upp i den åldern att det borde vara på gång

[evelinana]
3

Det är så roligt med hönsläten! Vi sitter ofta hemma och undrar vad dom pratar om :)

Här är några som vi hör hemma hos oss:
"Baa-Bapp" x 1 = Vad var det där?
"Baa-bapp bapp bapp Baa-baaa" flera gånger = Jag har precis lagt ägg!
"Bopbopbopbop" (väldigt lågt, till kyckling, eller till höns från en tupp/ledare) = Titta! Mat! 
"Ba-Bop?!" (oftast tuppen) = Vad var det som flög förbi?! // Stå still!
"Woaaaoh!" (också oftast tuppen, och rösten stiger mot slutet ^^) = Vad var det?! (oftast om en katt springer förbi eller han hör något i skogen)

Det finns så många roliga ljud dom har för sig! :) Har många fler men vissa är lite svåra att skriva ;)

Tjeja
0

Hi hi hi… #3 gjort en dummie för hönstolkar! ;-P

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.