Börja med vaktlar
Har fått erbjudande av en kompis (min vakteläggsproducent) att överta hennes vaktlar (en tupp, en höna - ska skaffa fler höns är tanken) och eftersom jag inte vill vara utan vaktelägg så funderar jag allvarligt på att ta emot dem. Och nu vill jag ha era bästa råd och alla big nonos.
Hade tänkt att ha dem i en kaninbur i stallet (120x85x60 alt 150x70x65, vilket är bäst?) tillsammans med kaninerna alternativt i ett eget vaktelhus (tips på ritning önskas!) som jag isåfall skulle ta och bygga i sommar. Önskar också tips på litteratur om vaktlar, jag är van många djurtyper men fjäderfä är jag helt grön på (även om jag har min kompis att rådfråga vid behov.
Tacksam för svar!
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Vaktlar är jätteenkla att hålla, jag kunde absolut ingenting om dom när jag impulsköpte mina, hade inte ens en bur redo för dom, så det blev paniksnickring när jag kom hem.
Vaktlar kan man mata med kalkonfoder, även om jag gav mina vanligt värpfoder eftersom jag hade det hemma till hönsen och de mådde hur bra som helst på det. Kalkonfodret innehåller dock mer protein.
Är det japaner, kinesiska eller jumbo?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
skulle gå på den buren som är 60 i höjd (lägsta lagliga höjd för vaktlar) då vaktlar har en förmåga att sticka rakt upp om dom blir skrämda.
min voljär/nu mera hönshus har som lägst 2m i tak höjd o på det hinner vaktlar få mer koll på hur dom flyger.
enda stora nono delen jag kan komma på ha inte min hund nära vaktlar med bara ett litet nät som ska skydda vaktarna (nätet skyddar inte 😕 fast å andra sidan ho biter sig igenom gunnebo nät också)
Tack så jättemycket för era svar!
#1 Vet inte vad det är för vaktlar, mer än att de är pyttesmå och inte så tama. (Edit: "Jumbo nånting" hette de tydligen). Går det att ha dem med kaninerna blir det klart enklast, då jag inte riktigt vet var jag skulle bygga vaktelhuset. Foder läste jag att de inte ska ha kalkonfoder om man inte ska ha dem till slakt sedan och att de ska ha fri tillgång till snäckskal läste jag också på vaktlar.ifokus.se.
#2 Okej, får man hålla fyra vaktlar på ytan 120x85? Har ingen hund men väl en katt, utgör de en fara för vaktlarna? Har minknät i kaninburarna så de tar sig inte in till dem i vilket fall, men det är klart att de stryker runt i kaninstallet (även om jag kan stänga till där visserligen), är vaktlar rädda för katter?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 Jag har sett många som hållit vaktlar och kaniner tillsammans i samma hägn. Om du har ett stall, så kan du ju annars näta in en box och ha dom där med lite buskar osv i krukor (de gillar sånt).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 borde funka med katter o vaktlar o jo vaktlar skall iaf vara rädda för katter är ju ett rovdjur trotts allt 😛 men dom brukar även lära sig fort vart dom är säkra
Även jag hade haft antingen 60cm eller ca 2m i takhöjd till dem. Hade vaktar tidigare som då gick i en typ box på ca 1x2 med ca 2m takhöjd. Jag skulle nog inte ha dem med kaniner då vaktlarna kan damma en hel del och jag vet inte om det är så bra för kaninerna…
Tänk på att ha dubbla dörrar så de inte rymmer så lätt :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Vi har vaktlar och kaniner i samma hage ofta. Dock inte med alla kaniner då några av kaninerna hatar fåglar. (om en fågel kommer nära jagar bort den). Så börja med att kolla hur dina kaniner reagerar på fåglar ;) Vaktlarna har vi annars i en voljär med värmelampa. Som vaktelhus rekommenderar jag något lågt i en våning. Vi skaffade en stor tvåvåningshus-kaninbur till vaktlarna och de vågade inte gå upp på övervåningen, de var höjdrädda antog vi. :/
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Hur låg temperatur klarar vaktlar på vintern?
Tänkter på om byggnaden behöver värmas samt isoleras på vintern.
#8 Jag hade mina japaner utomhus i -25 grader.
Så pass?
Då har jag möjlighet att hålla djur i min lilla oisolerade lada.
#10 Absolut kan du det. De är tåliga små saker.