Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 2118 ggr
tlover
0

Slö kyckling

En av våra kycklingar som kläcktes i måndags är slö.

Den har inte öppnat ögonen på ett tag och hade sen den kläcktes en "sträng" med en äggskalsbit som fortfarande hängde kvar (vi vågade inte ta bort den). Den är dessutom minst i flocken nu.

Finns det någon som vet vad som är fel? Är det bäst att avliva den?

Det är våra första kycklingar, vi har bara erfarenhet av vuxna höns sen tidigare.

edit: den verkar ha svårt att hålla sig ren också

l'm back

wille_wille
0

Har ni kläckt dem med höna eller i maskin? Jag har upplevt att kycklingar kan bli sådär om de hamnar lite utanför och inte får komma in under värmelampan om de är maskinkläckta.

Är de framruvade av en höna brukar det dock aldrig hända så isåfall är det nog bara en svag individ, de brukar tyvärr inte klara sig så länge…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

tlover
0

Maskin men den är under värmelampan

l'm back

wille_wille
0

Dricker och äter den ordentligt?

Jag brukar få doppa ner näbbarna i vattnet ibland så att de dricker samt tvinga i dem mat, brukar bli lite piggare då.

tlover
0

Den verkar inte äta/dricka orderntligt men det har jag bara haft någorlunda koll på den senaste halvtimmen då den sen ungefär en halvtimme sen är i en egen liten "hage" med eget vatten och mat för att kunna hålla koll (tips från vilda vittra.

Jag har testat att doppa näbben i vatten men jag vet inte hur man tvingar i den mat.

Jag misstänker att det är nått fel på ögonen, (med tanke på att dom varit stängda sen vi märkte att nått var fel iallafall) för då borde det ju vara svårt att hitta mat och vatten m.m

l'm back

tlover
0

Den dog inatt

l'm back

wille_wille
0

Tråkigt :(

tlover
0

Nu är det en till kyckling som börjar bli slö.

Den här kan titta och dricker mycket men äter inte. Den är mindre än de andra men har ändå vuxit sen den kläcktes och den är inte lika slö som den förra. (men bättre att fråga tidigt tänker vi).

l'm back

wille_wille
0

Testa att picka lite med fingret i maten, gärna mot matautomaten eller vad det är ni har så att det låter lite mer. Kolla om han äter då. Annars kan du behöva tvinga i honom lite mat. Det är lätt gjort, man får öppna näbben med ena handen och lägga i ett matkorn med andra handen några gånger. Då brukar de få i sig lite 🙂

Annars kan man testa med sockervatten, det brukar få fart på dem.

tlover
0

Vi fick i den lite mat och mer vatten. Ska jag fortsätta att mata den inatt eller ska vi låta den vila?

l'm back

wille_wille
0

Låta den vila under nätterna tror jag är bäst.

tlover
0

Även denna dog 😕

l'm back

wille_wille
0

Skit också, ingen aning om vad det kan bero på :(

tlover
0

En till har jag hittat död nu, den hann vi inte ens se att den var dålig (den blev antagligen dålig över natten och dog på morgonen).

Det verkar som att det inte är tänkt att vi ska ha kycklingar 😕

l'm back

wille_wille
0

Du skulle kunna testa att sänka lampan lite om det går så att de får det varmare ifall det skulle vara det. Blir det för varmt märker du det genom att de söker sig bort från lampan.

tlover
0

#14 Dom sitter helst inte under lampan utan "efter kanterna" av lampan eller till och med längre bort.

l'm back

wille_wille
0

Då kan du nog höja den några cm istället.

Cragan
0

undra om det kan vara någon vitamin brist?   själv har jag haft turen att inte behöva sätta mig in i sådana saker så min kunskap i ämnet är starkt begränsad