Annons:
Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 5612 ggr
triollo
2015-07-01 17:26

Vilken ras passar mig?

Hej!

Jag är på väg att flytta ut på landet och då vill jag göra slag i saken och Skaffa höns, och jag behöver tips på vilken sort jag ska ha och vad jag ska tänka på.

Jag är en stor djurvän och vill inte ha någon slags produktion och slakta av dem utan jag tänker att de kommer att bli lite av husdjur, som kan ge lite ägg till husbehov. Vad jag är ute efter är vackra och trevliga fåglar som gärna får bli riktigt tama. Jag vill inte ha pyttesmå  och inga jättestora heller, utan sådär lite lagom. 

De ska vara vackra, kanske med huvudtofsar och plymer eller friserade, och fina färger! Gillar verkligen de som ser ut som pilspetsar på varje fjäder. Jag vill gärna att flocken är olika så man ser skillnad på dem. Har funderat lite på dvärgkochin, silkeshöns, orpington, paduan, någon svart lantras jag glömt namnet på och någon sorts ny ras som hette purrhöna eller nåt liknande? Låter det som raser som skulle passa mig?  Har jag missat nån självklar kandidat? Hur många borde jag ha? Bara höns eller en tupp också? Hur ska man tänka när man skaffar dem? Det känns ju lite lockande att beställa ägg för att kunna få riktigt roliga sorter som kanske är lite ovanligare men då får jag väl massa tuppar som måste nackas och det vill jag helst inte. Finns det nån stor marknad där man kan gå och köpa lite blandade kanske? Uppskattar alla tips så det blir bra från början!

/Hälsningar en nybörjare! :)

Annons:
Cragan
2015-07-01 17:56
#1

brukar finnas hönsmarknader lite då och då under sommarn.
har tyvärr ingen större koll på dom träffarna/marknaderna nått som däremot kan vara bra att fråga om man köper livdjur är att fråga om ilt (sjukdom du absolut inte vill ha in i flocken) är dom vaccinerade så funkar dom med andra vaccinerade dock skulle jag aldrig ta hem en vaccinerad då min flock ej är vaccinerad.

hoppas dock du får svar om någon marknad   o lita inte på dem som säger att höns är beroende framkallande för jag kan minnsan sluta när jag vill 🤪

VildaVittra
2015-07-01 18:00
#2

Skaffa en av varje ras så kommer du se sedan vilken du föredrar och kan inrikta dig på den allteftersom de trillar av pinn. Det du kallar fjädrar med pilspetsar är nog tuppfjädrarna, det har alla tuppar utom silkeshöns egentligen. 

Höns kan man köpa på blocket, på hönsbytardagar och på olika facebookgrupper (sajtvärden har bättre koll på facebook än jag). 

Jag föredrar att ha tupp, de är de största personligheterna. 

Vad du ska tänka på är att inte köpa uttjänta värphöns, de bär på sjukdomar som kan smitta din övriga besättning, de själva är vaccinerade och blir inte sjuka. Stöd småuppfödare av hållbara raser istället. 

Hur många du ska ha? Tja, man brukar börja med en handfull och sedan vakna upp en dag och ha ett par hundra samt en flock getter. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

triollo
2015-07-01 18:17
#3

Haha låter toppen!

Getter är ju också så söta ;) 

Tack för tipsen *noterar i anteckningsblocket*

Snodde en bild från internet; https://www.omlet.de/images/cache/600/600/barnevelder_chickens_barnevelder_muriel , hoppas det syns vad jag menar. Är det alltså tuppar som har så eller nån särskild färg? Tycker den på bilden ser ut som en höna i ansiktet. 

Googlade lite på Ilt, det låter ju sjukt otäckt. Ska man ta småkycklingar då för att slippa det?

Hur är tuppar till personligheten? Tänkte väl mest att om jag har tupp så blir det befruktade ägg och till slut för många. Men de trivs kanske bättre med en tupp, haha. 

Kanske man skulle försöka plocka ihop en blandflock och välja en tupp av häftigaste rasen, en riktig blickfångare. Men då blir det ju tvunget att köpa lite äldre så man vet att det blir rätt kön. Kanske skulle man försöka hitta en "uppfödare" som har många roliga sorter och fråga om man får köpa några utvalda, låter det som en smart idé? Och då kan man väl försöka kolla så de är friska då?

VildaVittra
2015-07-01 18:38
#4

Det där är en dubbelkanttecknad barnevelder, inte en helt lätt ras att få tag på i Sverige. Det kan vara en ungtupp, nackfjädrarna är spetsiga. Man kan inte könsbestämma genom ansiktet på höns, egentligen kan man först vara säker på kön när den börjar att värpa eller gala.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-07-01 18:39
#5

Angående tupp så blir det inga kycklingar om man hela tiden tar bort äggen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
2015-07-01 19:05
#6

#3 lite svårt att säga hur man ska slippa ilt finns folk som fått in det trotts alla möjliga och en del omöjliga säkerhets åtgärder.  själv köper jag ägg när jag behöver förnya eller vill prova på någon annan ras 🙂

o ska du ha nått som blickfång kolla på brahma (även fast du inte ville ha stora)

Annons:
triollo
2015-07-01 19:08
#7

Tack för infon! Det är som en helt ny spännande värld det här! :)

Är det bara den rasen som kan vara …dubbelkanttecknad, eller finns det enklare alternativ att få tag i?

Ah, jag trodde den var vuxen. För de flesta sorter har väl tupparna större kam och mer stjärt än hönsen? :)

Cragan
2015-07-01 19:18
#8

alltid kul o lura in nya i träsket 🤪  eller va nää vad säger jag alltid kul att se fler intresserade av detta ädla intresse skulle det ju stå 😇

triollo
2015-07-01 19:45
#9

Brahma, spännande :)

Denna var ju lite tjusig http://brandkarsskogen.se/wp-content/gallery/20110725_randiga/dsc_0923.jpg

Hittade nåt som heter Dvärg-fönix, en sån tupp vore ju jättekul för ungarna, så kan de samla på fjädrarna. :) 

Det spelar ingen roll om man har olika sort på tuppen och hönorna väl?

Cragan
2015-07-01 20:17
#10

#9 nä fast man kan behöva tänka till så inte hönor blir platta under tuppen 

fast för att ställa till det lite extra för dig vilken ägg färg vill du ha 😃

triollo
2015-07-01 20:57
#11

Hahaha platta! :D Ja det vore ju inte så bra. 

Njae äggfärg är inte så noga, det viktiga är trevliga djur som är vackra att titta på och ger lite atmosfär till gården, äggen är mer som en bonus.

Cragan
2015-07-01 21:51
#12

#11 det säger du nu vänta ett år eller två så kommer nog lite roligare ägg stå med på köpe listan 😎

VildaVittra
2015-07-01 21:57
#13

#12 Som strutsägg. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Cragan
2015-07-01 22:14
#14

#13 nej nandu eller inget 😃  fast först ska jag bara vinna på eurojackpott så jag har råd med stängsel

triollo
2015-07-01 22:36
#15

Hahaha

Tror jag ger mig ut på google och letar fina bilder och gör ett bildcollage på hur jag vill det ska se ut :)

En sån där Fönix-tupp vore kul, så en paduan kanske och nåt friserat ;)

Cragan
2015-07-01 22:41
#16

#15 hehe lycka till hojta till om du vill ha länkar till dom ställena jag känner till på fb som säljer fjäderfä 😃

VildaVittra
2015-07-01 22:43
#17

#15 Tänk på att inte ha en friserad tupp om du vill ha friserade hönor, för om du någon gång skulle vilja ha kycklingar så kan man inte korsa två friserade med varandra och det står ju inte på äggen vilket som kommer från den friserade hönan så det är svårt att rensa bort dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

triollo
2015-07-01 23:21
#18

# 16 Länktips är uppskattat! :D

#17 Tack, det ska jag tänka på!

Cragan
2015-07-01 23:47
#19

skickat dem som pm

triollo
2015-07-02 00:12
#20

Tackar! :D

Nu behöver jag lite hjälp, vad heter denna färg? :)

http://brandkarsskogen.se/wp-content/gallery/honsutst_101001/dsc_4040.jpg

Annons:
Cragan
2015-07-02 00:18
#21

bra fråga såg rolig ut iaf   är totalt värdelös på färger på djur

Grace2009
2015-07-02 08:39
#22

#7 Jag vet ej hur de är till sättet, men Wyandotte kanske har en täckning du tycker är fin? Där finns det  i alla fall höns med en avvikande färg på fjäderkanterna.

triollo
2015-07-03 13:30
#23

#21 lyckades efter ett tag googla fram att det kallas Tolbunt :p

#22 tack for tipset, de var fina! :)

Raser med gröna ben och näbb, finns det någon som vet mer om det? Läste något om de men hittar ingen bild.

-Cissi-
2015-07-04 19:13
#24

Min vita aracana höna har gröna ben :) har ett gäng kycklingar av wyandotte och dom är riktigt trevliga :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

triollo
2015-07-06 10:25
#25

Aracana är de med skägg väl? :)

Ny fråga, finns det raser som har fläckiga ägg? :)

VildaVittra
2015-07-06 15:20
#26

#25 Prickiga ägg är individuellt och inte bundet till en ras. Vill du vara garanterad att få sådana ägg så får du skaffa japanska vaktlar, de äggen är jättegoda.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hönan]
2015-07-08 20:39
#27

Köp lite olika raser och prova. :) Lantraser värper länge och är friska, tåliga och lättfödda. Det är nog Bohuslän-Dals svarthöna du tänker på, mkt utrotningshotad ras, så köp från en genbank. :) Om du vill ha olika raser, köp 2-3 höns åt gången och känn efter. Ha inte bråttom och var noga med att köpa unga, friska djur från seriösa personer. Åk hem tomhänt hellre än med djur du är osäker på. Jag åkte 18 mil enkel resa en gång och kom hem tomhänt för det fanns tveksamheter. Vi hade en trevlig pratstund iaf. :) Skaffa dig kunskap och erfarenhet på vägen och gör hellre misstag på en liten grupp med 4-5 st än med en grupp på 25.

Annons:
-Cissi-
2015-07-09 13:05
#28

#25jepp :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[anonymie12]
2015-07-12 19:13
#29

Observera att dvärg kochin är den trevligaste rasen som finns!

triollo
2015-07-18 00:36
#30

Bra tips! Tack alla! :)

Upp till toppen
Annons: