Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 1428 ggr
ManU77
2015-05-31 23:13
0

Skaffa höns

Med risk för att upprepa en fråga som säkerligen ställts vansinnigt många gånger, här kommer den i alla fall…

Vad ska jag skaffa för höns?

Jag är ute efter att producera både ägg och kött. Frågan jag brottas med är då om jag ska skaffa två raser, en som är bra på ägg och en som är bra på att bli stora, eller om jag ska skaffa en kombinationsras?

Vad tycker ni? Vad har ni för input att ge? Alla tips och åsikter emottages med tacksamhet. Någon med erfarenhet som kan bidra med input?

Cragan
2015-06-01 09:10
0

själv så tycks jag gilla kombo raser då alla olika raser jag provat på förutom en varit just kombo.
ett problemet med dem är att du kan behöva en höna eller två mer för ägg om ni har hög konsumtion på ägg om man nu ska kalla det för ett problem, brukar bli större problem att hålla ner antalet 😃

VildaVittra
2015-06-01 20:16
1

Jag tycker att det viktigaste är att man trivs med rasen, så mitt tips är att du skaffar en av varje i början och ser vilken som passar dig. För hönsraserna är väldigt olika i sitt beteende.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Hönan]
2015-06-18 13:51
0

Ska du ha dem för kommersiell produktion eller försäljning, eller ska du ha dem för självhushåll? Om du ska ha kött och ägg endast för ditt hushåll spelar det inte lika stor roll vilken ras du tar, välj då istället en ras som du trivs bra med.

Tänk också på att höns värper inte året runt så vill du ha ägg hela året måste du kläcka fram nya tidigt på våren och hela tiden slakta bort de som är äldre. Om det gäller ren produktion vill säga. Då är det bra att ha en högpresterande ras. De högpresterande raserna värper ofta och stora ägg. De slits ut tidigare och löper större risk att få skador och problem med äggläggningsorganen men om du ändå slaktar bort dem efter 1-2 år så spelar det ingen roll.

Detsamma gäller kött, välj en köttras om du är ute efter att producera kött. De växer fort och du kan slakta dem tidigt = lämnar plats för fler.

Kombinationsraser duger bra om du ska producera bara för eget hushåll. Då behöver du inte fundera på att ha dem separat heller.

[Hönan]
2015-06-18 13:53
0

Alla raser värper lika många ägg under sin livstid. De som värper ofta tar slut tidigare - och då måste du antingen slakta bort dom eller låta dom gå och picka tills dom själva trillar av pinn.