Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettallmänt-om-fjäderfä-skötsel
Läst 1520 ggr
VildaVittra
1

Rävhelvete utplånade flocken

Jag fick för några dagar sedan alla mina höns utplånade av Mickel utom en höna. Hon lever och verkar pigg, men har ett sår på baken (gissar på att han bitit tag i fjädrarna och huden lossnade när hon slet sig loss) som jag sköter.

Hon äter, skiter och flyger upp på pinnen, lite mer nervös än normalt så hon går inne sedan hon kom hem. En höna har jag inte hittat några fjäderrester av, när kan man ge upp på att hon ligger och trycker någonstans? Har sökt på stora delar av tomten med ena hunden utan lycka.

Sedan en fråga. Jag kan ju inte ha en helt ensam höna och jag har inte råd att köpa en helt ny flock åt henne, så tror ni jag skulle kunna lägga in ett gäng avelsägg till henne och låta henne ruva under konvalescensen? Har tyvärr inte heller råd med att köpa en äggkläckare, annars hade det ju varit enkelt löst. De har gått utan tupp ett tag, så kan inte kläcka de ägg jag har hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
0

Kan tyvärr inget om höns, och vet inte vart du bor heller. Men läste i en tråd för längesedan om en person som köpte gamla höns från de där företaget som "gör" ägg (står helt still vad de heter nu) som sällskap.

Tydligen brukar man kunna köpa för billig peng/få dessa utnötta hönor. Fast lägger de inte längre ägg kanske det är lönlöst?

VildaVittra
0

#1 De bär tyvärr på en massa smittsamma sjukdomar som de själva är vaccinerade mot men som de kan smitta nästa generation och även den lantrashöna jag har kvar med. Dessutom är det djurplågeri att låta dom leva då de lagt så mycket ägg att deras skelett är urkalkat. 

Jag förstår hur folk tänker och att de vill rädda dom, men det bästa för dom är att få avsluta sina dagar och att sunda raser föds upp istället. 🙂

Ägg lägger de dock, men inte 1-2 om dagen. Tack ändå för tipset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
1

Det blir köpeägg, och ruva själv, med bössan i högsta hugg när räven kommer igen. 😕

Imasy
0

Aha, ja då har jag fått lära mig något nytt idag :)

[JeanetteK]
0

Så himla tråkigt. Vi blev av med tre hönor för inte så länge sen. Tre av våra fem första. Sorgligt för de är speciella för oss och samtidigt får man väl säga att det var det bästa att det var just dom eftersom de är rätt gamla. 

Jag är inte helt säker på att hon lägger sig på ägg eftersom du inte haft tupp där på ett tag. Jag skulle nog satsa på att försöka få tag på en höna med kycklingar kanske som sällskap till henne. Lättare sagt än gjort kanske…

Cragan
0

lägg in ett par golfbollar eller nått annat rund aktigt åt henne så ruvlusten tar och infinner sig så har du snart en mix på din älsklings ras på gården igen 😎

VildaVittra
0

har inga golfbollar tyvärr, får ta ett par vanliga ägg några dagar innan äggen kommer. 

Hon äter och rör på sig fortfarande, håll tummarna för att hon klarar sig.

Cragan
0

ut och snida ett par ägg liknande objekt eller har du tänkt att jag ska skicka ner kläckarn med äggen 😉  fast hade en bott närmare så han maj u trots allt 9 kycklingar i källarn och 3 lite äldre i hönshuset 💋

VildaVittra
0

Givetvis ska du skicka med kläckaren. Vad trodde du annars? 😉

Fast egentligen, vad skulle frakten på kläckaren gå på om jag skulle hyra den?

Cragan
0

bra fråga vikten är nog inte det stora problemet utan snarare storleken men ska höra med en kompis om han har jobb mot dig snart

VildaVittra
0

Vi provar först med naturruvning, för då behöver jag inte hålla på och krångla, det blir plan B.

Cragan
0

#11 annars ta o besäll lite asbets sanering till jord källarn så får du nog ägg kläckarn hem leverad 😎

VildaVittra
0

Tror inte det fanns asbest på den tiden när jordkällaren rasade. 😎

Cragan
0

peskiteller 😛 med tanke på vad rörkrökarna ställt till med på stället han sanerar nu så ska du nog se att dom kan lösa det år dig sen att du inte har nå rör i kåken är mindre viktigt 😃