Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etikettavel-ägg-ungar
Läst 3070 ggr
[Bettanbop]
1

En ägg fråga

Hej på er 👋

Måste erkänna att det är första gången jag tittar in hos er 😎 Men jag har haft höns och kycklingar i tanken i ett år nu ungefär och skulle gärna vilja ha några. 

Jag har en hundrastgård som står tom, vist skulle jag kunna ha dem där? Men det är en djungel av höns sorter, vilken kan ni rekommendera som nybörjare ras?

Mina föräldrar har en sommarstuga på Gotland, där har de en granne som de brukar köpa ägg av och det är lite större ägg med dubbla gulor i, vilken ras lägger sådana ägg?. Hur pass känsliga är höns för vintern? 

Räcker det verkligen med en vanlig lekstuga som många har? Måste den inte isoleras också?

Jag har många fler frågor men vi börjar så här.

🤗 Bettan

AnnaFagerell
0

Nej, det räcker inte med en lekstuga till hönsen. Inte om den är oisolerad. På sommaren går det ju bra men det blir för kallt på vintern. 

Det är unga hönor som lägger ägg med två gulor, ingen speciell ras. 

Tänk på att ha rejäla värpreden och sittpinnar till hönsen.  Sen behöver de ha mkt ljus om de ska värpa, vilket man sällan får i en lekstuga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
2

Huruvida stugan behöver isoleras har med vilken ras du väljer och var i Sverige du bor. Lantraser är i regel härdigare än andra raser.

En hundrastgård kan duga utmärkt om maskorna är små så inte vesslan/illern/minken/hermelinen kommer in. Täck även taket på rastgården. 

Alla höns lägger ägg med dubbla gulor och ibland dubbla skal (ett helt ägg inne i ett ägg), det är bara att i handeln sorteras dessa ägg bort, precis som man gör med morötter osv som inte ser ut som folk tror att de ska se ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wille_wille
1

Hej och välkommen!

Roligt att du har hittat hit 🙂

Om du kan använda rastgården till hönsen beror på vilken/vilka raser du skaffar samt hur stora hålen i nätet till rastgården är.

Har du tak till rastgården, annars bör du fixa det så att det är hök säkert (nättak alltså😉).

Hur känsliga hönsen är för vintern beror på vilken ras du väljer, svenska lantraser (som vi har skrivit några artiklar om, har en egen artikelkategori) tål kyla lite bättre än vissa andra raser. 

Jag har hedemorahöns och de är jag väldigt nöjd med, de kan få nästan vilka färger som helst 😃

Värt att veta kan vara att vissa hönsraser inte tål minusgrader.

En lekstuga kan fungera, om den är isolerad.

Läs gärna min artikel "skaffa höns" (som inte är helt klar men som jag borde skriva klart snart…) 🙂

http://fjaderfa.ifokus.se/articles/534aea1dce12c448c8000163-skaffa-hons-ej-fardig?articles-1

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Cragan
0

då du fått bra svar från mina medisar redan så säger jag bara att jag skulle rekomendera större raser då dom över lag är lugnare, och så tycker jag själv bättre om dem 🙂

[Bettanbop]
0

Tack ska ni ha för era svar 👍

Jag bor i Skellefteå och det kan bli ganska så kallt här på vintern 🥶 så fodrad måste den vara tycker jag. 

Går det att skicka kycklingar på något sätt? Med tåg, flyg eller buss? har ni gjort det någon gång? gick det bra?

Cragan
0

har själv aldrig skickat men ska ju finnas djurtransport men det kostar en del och vet inte om dom tar kycklingar heller. men annars kan man höra om någon ska åka sträckan från den man köper av och till sig eller någonstans där man kan möta upp.

AnnaFagerell
0

Alla skriver att man måste ha tak..?! Vi har inget tak över rastgården. Vi har elnät och det är bara 110 högt. Fungerar hur bra som helst.

VildaVittra
3

#7 Tills rovfåglarna hittar dit går det utmärkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bettanbop]
0

Jag har tak över halva rastgården

AnnaFagerell
0

#8 Vi har haft höns i 10 år, har aldrig haft en rovfågel som tagit någon

VildaVittra
3

#10 Då har du helt enkelt tur eller bor i en trakt där rovfågelsstammarna inte återhämtat sig.

Cragan
1

#11 eller så har man som mig och har bergsuv som närmsta granne 😛

AnnaFagerell
0

#11 Ser lite rovfåglar ibland men de är aldrig i närheten av hönsen. Vi har många här där jag bor som har lösgående höns

tlover
1

#5 Vi bor i Lycksele och har Hedemora och dom klarar sig bra här (vi har dom däremot i en isolerad del av lagårn men i ett stort hönshus jämfört med hur många höns vi har så vi har oftast -10 eller kallare på vintern.

Hedemora finns det massor av kycklingar som säljs i länet, det är däremot svårt att få genbanksreggade.

Den absolut mest anpassade hönan för området är ju däremot Bjurholmshönan, men eftersom dom är så väldigt hotade just nu så är det nog en dålig nybörjarras (man måste vara genbank och hela faderullan just nu som jag förstod det).

Ang tak så är det ju så att har man inte tak ska man räkna med att rovfåglar tillslut tar nån el några hönor men man får ju välja hur mycket man vill riskera helt enkelt. (Vi har inte tak och har rovfåglar som häckar på vår mark så vi räknar kallt med att nån gång tas nån/några hönor av oss)

l'm back

AnnaFagerell
2

#14 Jag har varit mer rädd för räv faktiskt

tlover
1

#14 Vi har ju tur och har en rävjagande katt så räven håller sig borta från vår gård (fast såklart ser vi det ändå som en risk).

Men jag tycker att det är bättre att räkna med att några djur tas av rovdjur och man har tur och dom inte gör det än att rovdjur tar ens djur fast man inte tror det och man hamna i chock eller liknande.

l'm back

Guling
0

Bor visserligen i NÖ Småland, men vi har oisolerad lekstuga m ett oljefyllt element för att inte vattnet ska frysa - hönsen är ute när de vill även på vintern…
Vi har Brahma & korsningar m olika stor andel Brahma i.

Riskerar man att det blir kallt så kan det ju kanske vara bra att välja en ras med mindre kam & slör…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!