Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 1571 ggr
Kvigan
2015-04-02 13:17
0

Lantraser

Hej! Jag är sugen på att skaffa fler höns och är intresserad av att veta mer om Åsbo, Blomme & Hedemora. Jag har läst artiklarna som finns här ( även Wikipedia och resten av Google) men jag hittar i princip bara ursprung och vikt på höns och ägg. Det jag skulle vilja veta mer om är hur lynnet är på dem. Om de är hemtama och går två meter från hönshuset eller tar långpromenader till grannen, och hur villiga de är att låta ha dem i knät. Om det är nervösa raser eller mer fogliga. Hur mycket galer tupparna? Självklart beror det ju mycket på hur man handskas med dem sen kycklingstadiet, men vissa raser är ju ändå mer kärvänliga än andra. Har jag missat någon artikel/inlägg ber jag om ursäkt, men annars får ni som har dessa hönsraser gärna bidra med era egna erfarenheter. Tack på förhand!

👆 Djurnörd

VildaVittra
2015-04-02 13:20
1

Mina blommor håller sig på tomten, men så har jag ingen granne heller. Speciellt tama är de inte, de håller sig en armslängd ifrån mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

em.nord
2015-04-03 15:15
0

Mina Blommor sticker in till grannarna bredvid då och då om det inte finns tillräckligt med mat på tomten ;) hänt ca 3-5ggr på 1 år. men fina och trevliga höns! Rejäla. Har inte haft de i knäet nån gång men står och klappar de ibland och när man håller de är de lugna :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Kvigan
2015-04-04 14:54
0

Jag vet att det kan skilja från tupp till tupp, men hur mycket galer era?

Jag köpte hem en ny vuxen tupp förra våren, men han gol konstant! Högt och skränigt dessutom. Jag har inte kvar honom längre, dels pga detta, plus att han fick med sig damerna på långa rundor där man inte kunde se dem på ett bra tag. I början antog jag att det var för att han kom till ett nytt ställe och skulle sätta sin ton på området, men det blev inte bättre på hela sommaren. Detta var dock en wyandotte, men jag vill inte göra om samma sak och ha en högljudd tupp med världens hemskaste kuckeliku ;)

Min dvärgkochin tupp är mycket lugnare på det området. Han pratar mycket med tjejerna och varnar för faror osv, några galanden på morgonen och kanske någon på eftermiddagen. Det trivs jag mycket bättre med. :)

👆 Djurnörd

wille_wille
2015-04-04 18:25
0

Mina hedemorahöns går inte så långt från hönshuset, de brukar mest gå runt utanför hönsgården och ner i trädgården vid hönshuset. När den tar slut är det ett dike innan trädgården vid vårat hus och det diket går de nästan aldrig över. 

Hur sociala de är tycker jag är individuellt, jag har en som kommer fram så fort man kommer i närheten, hon äter gärna ur handen och blir upplyft medans någon annan sticker iväg så fort hon får syn på mig 🤪

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Mantissa
2015-04-04 18:30
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du får väll skaffa dig en tupp med ett galade som du blir glad av då ;)

Kvigan
2015-04-05 10:09
0

Tack hörrni :) #5 hehe ja det hade ju varit perfekt, svårt att veta innan dock.

👆 Djurnörd

Kvigan
2015-04-05 20:32
0

#5 Jag läste ditt inlägg i mobilen men då syntes inte filmen..! Såg den nu, haha den är ju underbar den skrattande tuppen ;)

👆 Djurnörd

Mantissa
2015-04-05 21:44
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är vad jag förstår en speciell ras som man har tävlingar med "laughing cock Contest".
De är fantastiska, man blir på så bra humör!
Till skillnad från dessa..

VildaVittra
2015-04-05 21:56
1

#8 Jag ska aldrig klaga på min lille tupp igen. 🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kvigan
2015-04-06 12:46
0

#8 Jösses! Att han ens orkar det i ett andetag! Jobbigt att höra på dessutom.. Haha, jag ska nog ta tillbaks det jag sa om den skräniga wyandotte-tuppen jag hade.. ^^ tror inte det finns något som är värre än detta ;) Hur som helst lutar det mest åt Hedemora nu. Har även hittat en som tar med både ägg och unghöns till en hönsbytardag i närheten snart. Kan tuppen låta så hemskt som i #8 tror ni? ;)

👆 Djurnörd

Mantissa
2015-04-06 21:46
0

Nej det tror jag inte. Mina hedemoror hade fina normala "kucklilkuun" förutom under målbråttet

Kvigan
2015-04-08 17:21
0

#11 Det finns nog inte många tuppar som låter vackert under målbrottet, alla får ju ha sin tid att lära sig ;)

Jag har nu beställt ägg av Hedemora som jag troligtvis ska hämta på fredag. Detta ska bli spännande!🙂

👆 Djurnörd