Fjäderfä iFokus

Fjäderfä

Etiketthöns
Läst 4175 ggr
*~HamsterHamster~*
0

Akut! kyckling fastnat i ägg.

En liten kyckling har fastnat i ägghinnan, Den pickade hål och lite mer av skalet har fallit av medans ägghinnan(vet inte om de heter så på svenska) sitter kvar och nur har torkat kycklingens fjädrar sitter fast på hinnan och lite av huden också.(ägget har haft hål i snart 20 h)

Vad ska vi göra, om vi hjälper den att komma och vi blöter ner hinnan lite med varmt vatten går det kanske att få bort de torra delarna, men det är fortfarande lite blodkärl kvar och det har redan kommit lite blod när hinnan skprack lite.

Eller kanske bara blöter ner och låter kycklingen göra resten.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cragan
0

generellt sett behöver man inte göra nått, men kräver att man håller i sig själv lite hade en som sprang runt med halva skalet i ett par timmar innan det lossna.
lät det sitta kvar och pillade inte efter tips från min hönsaguru

*~HamsterHamster~*
1

Okej tack, får se vad som händer inom några timmar.

mvh, HamsterHamster

Cragan
0

verkar det inte vilja lossna så fukta en bit med ljummet vatten på en tops o se om det hjälper. men som sagt för det mesta hjälper det med att vänta

*~HamsterHamster~*
0

Det verkar inte vilja lossna alls, kycklingen har vänt sig så att huvudet inte riktigt är där det hackat hål och kycklingen skriker lite då och då och andas ganska häftig ibland, vi har fuktat det lite innan, men nu är det torkat igen, får se…

mvh, HamsterHamster

Cragan
2

hur är luftfuktigheten i kläckarn? själv kör jag torrt till vänd stop då öser jag i vatten i hela botten så för att få upp till 70% luftfuktighet som minst

*~HamsterHamster~*
0

den ligger på 68 just nu, brukar ligga mellan 55-70 idag. Så vi kan lugnt höja den lite?

Idag skulle egentligen 12 kycklinagr kläckas, det ena började igår och kom imorses kl 3. de andra gör inte så mycket.

mvh, HamsterHamster

Cragan
0

tror 68 ska vara inom spannet (skippar o hålla koll på sånt när jag kör som jag gör i kläckarn)

*~HamsterHamster~*
1

Okej, väntar tills imorgon, om et inte kläckts så drar vi av skalet och blötlägger hinnan tills vi kan dra av den. det kann ju vara att den blivit torr på en annan sida.

mvh, HamsterHamster

Cragan
0

lycka till

*~HamsterHamster~*
0

okej, kycklingen är framme, tyvärr var kycklingarna i resten utav äggen livlösa.

Nu blev det 2 kycklingar, den ena är torr och den andra torkar. konstigt att alla de andra var döda…

mvh, HamsterHamster

Cragan
0

tyvärr är det sånt som händer kan vara fullt gångna kycklingar i äggen som bara hux flux dör